Oslo | Historiske bilder og tapte bygg
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

Re: Oslo | Historiske bilder og tapte bygg

by Fredrik » 10 Dec 2023, 21:28

Et gammelt bilde jeg kom over av Bygdøy Allé 23. Bygningen, som også er kjent under navnet Automobilhuset, ble oppført i to etapper der de to nederste etasjene/sokkelen utgjorde første byggetrinn. Andre byggetrinn bestod så av tre fulle etasjer (pluss saltak) over det igjen.

I ettertid har den gått igjennom en rekke små endringer der de smårutede vinduene har blitt fjernet, bue-portalene mot Bygdøy allé er fjernet, saltaket har blitt fjernet og den stripede dekoren er fjernet for å nevne noe. Summen er at det ser ut som et langt kjedelige bygg.

Første byggetrinn:

Image

Image

Ferdig:

Image

I dag:

Image
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    trygvef
    Rating: 16.67%
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 10 Dec 2023, 21:38

jh wrote: 27 Nov 2023, 17:17 Når jeg ser alle disse gamle bildene, tar jeg meg ofte i å ønske meg en større bevissthet rundt materialer i forhold til vedlikeholdelsen av alle de gamle murgårdene i Oslo. Jeg synes det er flott at vi tross alt har såpass mye igjen av Oslos gamle bebyggelse, og at den på mange måter er relativt godt bevart, men jeg synes det er gjort mye dårlige farge- og malingsvalg opp igjennom tiden. På gamle bilder kan man tydelig se at det er brukt materialer som gir en helt annen, og mye rikere, taktilitet og spill i bygningenes overflater, noe jeg synes ofte ikke er tilfelle når man ser på dem idag.

Jeg ønsker meg flere restaureringer og mer vedlikehold a-la det som er gjort på blant annet denne, denne, og denne gården på Grünerløkka, da jeg synes det fremstår mye mer i tråd med hvordan disse gårdene har sett ut opprinnelig, før ting som plastmaling og syntetiske pigmenter ble tatt i bruk. Jeg synes ofte denne mangelen på spill i byggenes overflater kan være vel så viktig for helhetsinntrykket, som dekor og detaljer som er blitt fjernet med tiden.
    Angående det temaet: Her er enda et flott eksempel som ble gjennomført 2021-2022 - dette fra Bygdøy Allé (nummer 69):

Image

Tidligere.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 02 Jan 2024, 13:48

En litt pussig forenkling som har skjedd i Ullevålsveien 58 på Adamstuen. Dette er en frittstående leiegård fra 1901 som ble tegnet av arkitektkontoret Thune & Thürmer. Fasaden mot Ullevålsveien har to gavler. Disse gavlene hadde opprinnelig en nybarokk utforming, men har i ettertid blitt bygget om til et langt enklere utseendet.

Jeg er veldig usikker på hva som var hensikten bak det? Reparasjon etter en brann kanskje?

Image

Ullevålsveien 58 i dag:

Image

Image
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 03 Jan 2024, 13:14

En tapt bygård i Parkveien 61 ved Solli plass. Bygården ble oppført i 1896 og var tegnet av arkitekt Ove Ekman. Gården ble rammet av setningsskader og ble revet i 1968. Dagens bygning ble oppført på 1980-tallet en gang.

Image

Image

Image

Dagens bygg på eiendommen:

Image
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 14 Mar 2024, 13:29

jh wrote: 09 Dec 2023, 18:23
    Bygningen til venstre i bildet er denne, som visstnok har vært Frelsesarmeens gamle hovedkvarter. Synd den er blitt revet, den var veldig flott! Den lå, såvidt jeg finner ut på gamle kart, omtrent der Fuglen ligger langs Ring 1. idag.

Image
    Et par bilder av denne gården fra 1979, som er vel de til nå nyeste kjente bilder av den. Som vi kan se av bildene så fikk gården et påbygg med en ny toppetasje i løpet av livet sitt.

Image

Image

Bildene ble funnet på Facebook-gruppen Gamle bilder fra Oslo.
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    jh
    Rating: 16.67%