Post Reply 66 posts
Oslo | Område | Grønlikaia
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Oslo | Område | Grønlikaia

    by Fredrik » 28 Mar 2022, 21:18

    Jeg tenkte jeg kunne lage en tråd for den planlagte utbyggingen av Grønlikaia i Oslo. Grønlikaia-området er på 30 dekar og representerer det siste delområdet i Fjordbyen-satsingen. Det ligger rett sør for Sørenga og Bispevika.

    Grunneier Hav eiendom sendte inn et planinitiativ for reguleringen av området i 2020. De ser for seg å utbygge 200 000 kvadratmeter med ny bebyggelse fordelt på en blanding av næring, kontorer, boliger og hotell.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Annevanne » 29 Mar 2022, 00:16

    Fredrik wrote: 28 Mar 2022, 21:18 Jeg tenkte jeg kunne lage en tråd for den planlagte utbyggingen av Grønlikaia i Oslo. Grønlikaia-området er på 30 dekar og representerer det siste delområdet i Fjordbyen-satsingen. Det ligger rett sør for Sørenga og Bispevika.

    Grunneier Hav eiendom sendte inn et planinitiativ for reguleringen av området i 2020. De ser for seg å utbygge 200 000 kvadratmeter med ny bebyggelse fordelt på en blanding av næring, kontorer, boliger og hotell.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
    Ser billig og deprimerende ut, og helt likt som alle andre lignende prosjekter. Men jeg hørte noe om at folket skulle få ha innspill på hvordan området ble, men kanskje det er feil, jeg er ikke helt sikker.
  • Jørn
    Posts: 152
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 32 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Jørn » 29 Mar 2022, 01:08

    @anne Dette prosjektet er fortsatt i et ganske tidlig stadium hvor det stort sett er fokus på volumer (hvor mye som bygges og hvor) og plassering av funksjoner som gater, plasser parker etc. Det stemmer som du sier at de har etterspurt innspill til denne planen. Endelig utforming av hvert bygg og hvert kvartal kommer senere i prosessen. I det dokumentet her har Oslo havn og arkitekt Rodeo arkitekter skrevet litt om hva slags prosess de ser for seg for å "programmere" området med ulike funksjoner og utforming: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saks ... d=10114766
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Fredrik » 29 Mar 2022, 19:16

    Annevanne wrote: 29 Mar 2022, 00:16
    Ser billig og deprimerende ut, og helt likt som alle andre lignende prosjekter. Men jeg hørte noe om at folket skulle få ha innspill på hvordan området ble, men kanskje det er feil, jeg er ikke helt sikker.
    Jeg antar at du refererer til disse greiene som ble avholdt i 2020? Den prosessen er i hvert fall ferdig. En rapport finnes her.

    Angående arkitekturen så inviterte Hav eiendom til et parallelloppdrag for utformingen av de forskjellige delområdene tidligere i år, så illustrasjonene representerer nok ikke det endelige resultat.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Annevanne » 29 Mar 2022, 20:17

    Fredrik wrote: 29 Mar 2022, 19:16
    Annevanne wrote: 29 Mar 2022, 00:16
    Ser billig og deprimerende ut, og helt likt som alle andre lignende prosjekter. Men jeg hørte noe om at folket skulle få ha innspill på hvordan området ble, men kanskje det er feil, jeg er ikke helt sikker.
    Jeg antar at du refererer til disse greiene som ble avholdt i 2020? Den prosessen er i hvert fall ferdig. En rapport finnes her.

    Angående arkitekturen så inviterte Hav eiendom til et parallelloppdrag for utformingen av de forskjellige delområdene tidligere i år, så illustrasjonene representerer nok ikke det endelige resultat.
    Bra, jeg gleder meg til å se de endelige resultatene. Håper innspill vil hjelpe
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Fredrik » 01 Apr 2022, 18:19

    Hav eiendom fikk inn 118 søknader for å kvalifisering for parallelloppdraget for utformingen av Grønlikaia. De har nå vagt ut seksten deltagere som vil få være med i konkurransen.
    • Henning Larsen, A-Lab, Ghillardi Hellsten og Nordic/Kristin Jarmund skal jobbe med delområde Verket (lengst nord).
    • Dyrvik, Adept og Hille Melbye skal jobbe med delområde Lohavn (sør for området over).
    • Helen & Hard, Haptic og LPO skal jobbe med delområde Grønlikilen (enda et hakk sør igjen og det er tenkt å bli et slag sentrumsområde for prosjektet).
    • Vandkunsten, Transborder og Mer arkitektur skal jobbe med delområde Munkehagen (nest lengst sør på Grønlikaia).
    • Aart, Asplan Viak og Norconsult skal jobbe med Buffersonen og Kongshavn nord (lengst syd).
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Fredrik » 21 Sep 2022, 21:07

    De innsendte forslagene vil bli presentert på Oslo arkitekturtriennale på Gamle Munch i morgen. Her er noen illustrasjoner av i alt 16 forslag til hvordan Grønlikaia kan utvikles.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Pressemelding fra Hav eiendom.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Annevanne » 21 Sep 2022, 21:39

    Flere av forslagene er håpløse grå blokkbyer rett fra minecraft, forslaget med saltak ser noenlunde akseptabelt ut men burde som alltid vært enda finere. Jeg antar at det tilslutt blir et av de styggeste forslagene ettersom Oslo prøver å vinne mesterskap som europas styggeste hovedstad. Det er flaut å være i Frankrike og se på den vakkerheten som møter meg rundt hvert eneste hjørne og vite at disse forslagene er prima Norsk "arkitektur".

    Det gir meg NULL glede, jeg er også glad i Oslo. Dypt inne, forbi munchmuseet og de andre kolossene finnes det rester/ruiner av en by med sjel og vakkerhet. Og selv om nåtidens utbyggere slenger rundt seg floskler så vet vi alle at disse nye bydelene kommer til å være revne eller forfallne om 50 år, ingenting bygges i et langsiktig perspektiv.

    Det var 118 søknader, jeg antar at de med vilje valgte bort alle forslagene som så noenlunde vakre og tradisjonelle ut av ideologiske grunner, men det er bare noe jeg gjetter.
    Last edited by Annevanne on 21 Sep 2022, 23:42, edited 4 times in total.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Fredrik » 21 Sep 2022, 21:43

    Selv om jeg ikke vet om jeg ville utrykket meg akkurat slik, så er ikke jeg heller så veldig imponert over forslagene. Jeg synes egentlig at de illustrasjonene som ble laget i forbindelse med oppstart av reguleringen så bedre ut.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Annevanne » 21 Sep 2022, 22:20

    Kanskje noen er uenig, men er det ikke et eller annet som er litt rart når kun 1 av de 16 forslagene som blir presentert skiller seg ut i stil? Med andre ord er kun 1 av de 16 forslagene ikke direkte stygt. Er ikke det et tegn på ekstrem partiskhet blant arkitekter?
Post Reply 66 posts

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests