Oslo | Område | Grønlikaia
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3360
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 114 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Fredrik » 26 Sep 2022, 08:55

    Hille Melbye arkitekter har publisert en del illustrasjoner av sitt forlag for Lohavn-delen av området. Jeg synes ikke dette ser så gærent ut. Det minner meg litt om de nyere delene (fra 1930-tallet) av Venezia.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene ble funnet her.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3360
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 114 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Fredrik » 26 Sep 2022, 09:17

    Lpo arkitekter har og publisert en del illustrasjoner av sitt forslag for Grønlikilen. De har kalt forslaget for "Det grønne hjertet".

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene ble funnet her.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3360
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 114 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Fredrik » 26 Sep 2022, 10:26

    Noen illustrasjoner av Transborder Studio sitt forslag for Munkehagen-området. Jeg er ikke så veldig imponert over det jeg ser her. Jeg synes arkitekturen fremstår som veldig kjedelig og boksete, mens den utstrakte bruken av bart treverk vil nok bli ganske grått i virkeligheten. I tillegg er veldig skeptisk til om slike flytende bygg med separate gangveier vil gi et godt byliv.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene ble funnet på nettsiden til Transborder Studio.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 870
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Annevanne » 26 Sep 2022, 10:54

    Fredrik wrote: 26 Sep 2022, 08:55 Hille Melbye arkitekter har publisert en del illustrasjoner av sitt forlag for Lohavn-delen av området. Jeg synes ikke dette ser så gærent ut. Det minner meg litt om de nyere delene (fra 1930-tallet) av Venezia.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene ble funnet her.
    WOW det ser jo helt FANTASTISK ut. Jeg vet det er rart å si, men dette er det beste forslaget jeg noensinne har sett på dette forumet. Jeg digger de stramme fasadene, buene, fargene osv. Det er både moderne og funksjonelt men samtidig klassisk og vakkert (svært vanskelig å få til). For en gangs skyld er kanskje disse byggene vakrere uten valmtak eller saltak (også svært vanskelig å få til). Jeg er vill av begeistring for dette forslaget. Det blir selvfølgelig ikke dette, det er alt for vakkert og utbyggere, politikere, osv vil ikke tillate at det bygges vakkert i dette landet. Det gjør meg så trist men også håpfull for det viser potensiale hos noen kreative mennesker.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 870
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Annevanne » 26 Sep 2022, 11:05

    Når man sidestiller mesterverket til Hille Melbye og det "prosjektet" som Transborder Studio bidrar med så er det som en fotballkamp mellom Christiano Ronaldo og en brunsnegle.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3360
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 114 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Fredrik » 26 Sep 2022, 11:15

    Mer arkitektur har også laget et forslag for utviklingen av Munkehagen, som er samme området som forslaget til Transborder Studio var for. Mer arkitektur har gått for en utforming med mye saltak.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene ble funnet på Facebook-siden til Mer arkitektur.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 870
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Annevanne » 26 Sep 2022, 11:50

    Fredrik wrote: 26 Sep 2022, 11:15 Mer arkitektur har også laget et forslag for utviklingen av Munkehagen, som er samme området som forslaget til Transborder Studio var for. Mer arkitektur har gått for en utforming med mye saltak.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene ble funnet på Facebook-siden til Mer arkitektur.
    Ikke like bra men også vakkert og høy kvalitet. Imponerende og menneskevennlig. De andre forslagene er komiske iforhold.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3360
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 114 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Fredrik » 26 Sep 2022, 11:57

    Jeg er enig med deg i kritikken av Transborder Studio sitt forslag, men jeg synes også at LPO sitt forslag har visse kvaliteter. Av de fire postet her til nå så er det bare Transborder sitt som er veldig imot at blir valgt.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 870
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Annevanne » 26 Sep 2022, 13:01

    Fredrik wrote: 26 Sep 2022, 11:57 Jeg er enig med deg i kritikken av Transborder Studio sitt forslag, men jeg synes også at LPO sitt forslag har visse kvaliteter. Av de fire postet her til nå så er det bare Transborder sitt som er veldig imot at blir valgt.
    Joda, enig med at LPO sitt er greit nok, men det holder bare ikke Hille Melbye sin kvalitet, ihvertfall ikke utifra illustrasjonene. Men ville heller ikke vært en katastrofe. Men seriøst, jeg har sjeldent vært så betatt av et prosjekt som det Hille Melbye har tegnet, rett og slett fantastisk. Bare synd hvis det ender opp som et konsept som aldri blir realisert
  • sliwek20
    Posts: 79
    Joined: 15 Mar 2022, 13:29
    Has thanked: 47 times
    Been thanked: 23 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by sliwek20 » 26 Sep 2022, 13:36

    Jeg er enig at Hille Melbye sitt forslag ser best ut.
    Liker også ideen bak prosjektet til Transborder Studio.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests