Oslo | Område | Grønlikaia
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Annevanne » 08 Dec 2022, 19:53

    Fredrik wrote: 08 Dec 2022, 19:40 Ja, dette er samme området (jeg antar at du med klassiske mener dette forslaget). Så vidt jeg kan skjønne så er det ikke avgjort hvem som skal få jobbe videre med hvert delområdet, men det skal sies at det er ganske rotete i saksmappen nå og jeg synes det er vanskelig å få en fullstendig oversikt.

    Pbe har derimot gitt sin tilbakemelding for hvert av forslagene (som kan leses her) og jeg tolker deres tilbakemelding til Hille Melbye sitt forslag som ganske negativ. F.eks:
    Høyt og tett mot øst, noe utsikt mot fjorden, men noe tett også her
    Havnepromenaden fremstår ganske kjedelig og lite nytenkende, med lite vegetasjon.
    Lite innovativt grep, og med tradisjonell arkitektur
    Trapper noe ned mot vannet. Får en relativt stram byvegg mot Lohavn, på bekostning av en ganske skjult eksisterende kaikant. Bebyggelsen på vann bør skille seg noe ut fra den på land.
    Tilbakemeldingen på det forslaget fra Adept var langt mer positiv og de kritiserte egentlig ingenting på det.
    Flott, jeg misliker nå sterkt PBE. "Lite innovativt med tradisjonell arkiktetur", disse menneskene er fanatikere, de er påvirket av en ideologi som hater mangfold. De er intolerante, de tillater kun en type tankegang, det bevises i at alt som bygges er i samme stil. De har lyst på mer ubrukelig grønn salat (vegetasjon), slikt tull bryr de seg om. Det er en ren parodi. Folket må få bestemme, mer og mer innser jeg at det er eneste veien, disse elitistene er imot vakkerhet. Det synes jeg ikke er usakelig når de søren meg innrømmer det. Jeg blir mer og mer doomer egentlig, disse menneskene ønsker bare å ødelegge byene våre og det er ingen pushback.

    Dette er også et bevis på det mange har sagt lenge, det er et uskrevet forbud mot vakker/tradisjonell arkitektur, det er ikke det at de moderne forslagene er bedre, det er rett og slett bare det at tradisjonell arkitektur ikke tillates av disse menneskene.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Fredrik » 08 Dec 2022, 21:57

    Annevanne wrote: 08 Dec 2022, 19:53 Det synes jeg ikke er usakelig når de søren meg innrømmer det. Jeg blir mer og mer doomer egentlig, disse menneskene ønsker bare å ødelegge byene våre og det er ingen pushback.
    Jeg vil ikke si at det ikke møter noen motstand da. Bare se på Arkitekturopprøret. Problemet slik jeg ser det er at kritikken mot utformingen av bygg og arkitekturen blir overdøvet av generell kritikk av utbygging, kritikk mot høyhus og slike ting - i hvert fall inntil helt nylig. Derfor har byutviklingsdebatten her stort sett handlet høyder og utnyttelse.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Annevanne » 08 Dec 2022, 22:39

    Fredrik wrote: 08 Dec 2022, 21:57
    Annevanne wrote: 08 Dec 2022, 19:53 Det synes jeg ikke er usakelig når de søren meg innrømmer det. Jeg blir mer og mer doomer egentlig, disse menneskene ønsker bare å ødelegge byene våre og det er ingen pushback.
    Jeg vil ikke si at det ikke møter noen motstand da. Bare se på Arkitekturopprøret. Problemet slik jeg ser det er at kritikken mot utformingen av bygg og arkitekturen blir overdøvet av generell kritikk av utbygging, kritikk mot høyhus og slike ting - i hvert fall inntil helt nylig. Derfor har byutviklingsdebatten her stort sett handlet høyder og utnyttelse.
    Men seriøst, hva kan gjøres når de som er INNE i systemet har slike holdninger. Når de aktivt misliker klassisk arkitektur(selvom det aldri blir bygget klassisk arkitektur), de misliker mangfold, det er det jeg ikke ser en løsning på. Det har ingen betydning å yte motstand når systemet i seg selv er bestemt på å motsette deg.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Fredrik » 08 Dec 2022, 22:52

    Annevanne wrote: 08 Dec 2022, 22:39
    Fredrik wrote: 08 Dec 2022, 21:57

    Jeg vil ikke si at det ikke møter noen motstand da. Bare se på Arkitekturopprøret. Problemet slik jeg ser det er at kritikken mot utformingen av bygg og arkitekturen blir overdøvet av generell kritikk av utbygging, kritikk mot høyhus og slike ting - i hvert fall inntil helt nylig. Derfor har byutviklingsdebatten her stort sett handlet høyder og utnyttelse.
    Men seriøst, hva kan gjøres når de som er INNE i systemet har slike holdninger. Når de aktivt misliker klassisk arkitektur(selvom det aldri blir bygget klassisk arkitektur), de misliker mangfold, det er det jeg ikke ser en løsning på. Det har ingen betydning å yte motstand når systemet i seg selv er bestemt på å motsette deg.
    Jeg tror at om man lager nok støy som med Arkitekturopprøret, så vil man til slutt nå frem (i hvert fall til en viss grad). Jeg er nesten bombesikker på at vi om ti år kommer til å langt flere ny-klassiske/ny-tradisjonelle prosjekter enn nå. Med mindre man skulle få et sterk mot-opprør.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Fredrik » 08 Dec 2022, 23:01

    Her er Haptic architects sitt forslag for Grønlikilen.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Fredrik » 08 Dec 2022, 23:16

    Her er også Helen & Hard sitt forslag for Grønlikilen. Tar jeg ikke helt feil så har jeg nå presentert alle forslagene for de bebygde delene av Grønlikaia. I tillegg er det flere forslag for utformingen av friområdet som ligger rett sør for bebyggelsen, men jeg gidder nok ikke å publisere de da jeg synes det er langt mindre interessant.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
  • Jørn
    Posts: 155
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 34 times
    Been thanked: 39 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Jørn » 12 Dec 2022, 11:20

    Fredrik wrote: 08 Dec 2022, 23:01 Her er Haptic architects sitt forslag for Grønlikilen.
    Jeg synes de treffer bra med balansen mellom bygg og fellesarealer. God idé med vendbar bro mot Sørenga. Definitivt et av de mer interessante forslagene jeg har sett for Grønlia-området.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Fredrik » 13 Feb 2023, 20:34

    Det har nå blitt klart hvilke team som inviteres til å jobbe videre med utformingen av Grønlikaia.

    Verket (første delområde) gikk til A-lab.

    Image

    Lohavn (andre delområde) gikk til Adept.

    Image

    Grønlikilen (tredje delområde) gikk til LPO.

    Image

    Munkehagen (fjerde delområde) gikk til Vandkunsten.

    Image

    På Hav eiendom sitt nettsted.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Annevanne » 13 Feb 2023, 22:09

    Nice de styggeste forslagene vinner som vanlig, det er jo flott, som om Oslo ikke var pregløs og monton nok som det var.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Fredrik » 13 Feb 2023, 23:10

    Selv om jeg ikke ville ordlagt meg sånn, så er jeg enig i at valgene er ganske skuffende.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest