Oslo | Område | Grønlikaia
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Annevanne » 15 Feb 2023, 12:41

    Jeg håper dere begynner å innse det som jeg har sagt siden begynnelsen, de styres delvis av en fanatisk tilhørighet til modernistisk ideologi, det er ikke kun praktiske eller økonomiske hensyn.

    Nærmest hver måned kommer en ny avisartikkel eller debattinnlegg om hvordan folk som har lyst på en liten andel klassiske nybygg er rasistiske Trump-tilhengere eller gammeldagse, nostalgiske, urealistiske, osv. Sleng på alle hersketeknikker og løgner som er mulig. De menneskene som skriver slikt søppel er ikke naive, de vet hva de gjør og de representerer den intolerante ideologien som er en av grunnene (i tillegg til for mye markedsfrihet og feige ubrukelige politikere) til at byutvikling i Norge er søppel. 99% av alle prosjektene på dette forumet er enten middelmådige eller styggedommer, det sier jeg ikke for å være sjokkerende eller "edgy" det sier jeg fordi det er sant. Det folk trygler og ber om er at bare sånn 5-10% av nybygg skal være noenlunde fine, for 100 år siden var det tallet sikkert på 95% om ikke mer.

    De hater vakkerhet, de hater mangfold og de er stolt av det.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 214
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 20 times
    Been thanked: 16 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Mikael » 15 Feb 2023, 13:21

    Verden er ikke så svart/hvitt at man enten er enig eller uenig med alt du mener.

    Vi er flere som er kritiske her inne til mye av utviklingen som skjer og at PBE har et antiurbant og til dels utdatert ideologisk forankret grunnsyn som påvirker hvordan Oslo utvikler seg (kvantitet over kvalitet) er vi flere som har påstått lenge.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Annevanne » 15 Feb 2023, 13:49

    Flott. Vi er nok ganske så enige da, om du ville gått så langt som meg, å si at de hater vakkerhet har ikke så stor betydning, poenget er at det er et ideologisk grunnlag som påvirker beslutningene til PBE.
  • Tobias
    Posts: 282
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 46 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Tobias » 16 Feb 2023, 09:58

    Jeg håper dere begynner å innse det som jeg har sagt siden begynnelsen, de styres delvis av en fanatisk tilhørighet til modernistisk ideologi, det er ikke kun praktiske eller økonomiske hensyn.
    Dette er nok heller byråkrater i en offentlig etat som delvis har gått seg fast i gamle tankemønstre, ikke fanastiske ideologer som er på et korstog mot skjønnhet og tradisjonalisme.

    Så som med så mange andre arkitekturopprørere er jeg enig i en del av grunnprinsippene du holder, men ikke i den overdrevne og bastante ordbruken som jeg faktisk tror ødelegger for saken.
    Last edited by Tobias on 16 Feb 2023, 17:46, edited 1 time in total.
  • Iver
    Posts: 247
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 28 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Iver » 16 Feb 2023, 10:19

    Helt enig med deg Tobias. De jeg har møtt i PBE er ikke onde, men har derimot et genuint ønske om en flott by. Mange er derimot såpas indoktrinert i modernismen, noe de fleste egentlig er, at de sliter med å komme ut av det. Innen mitt daglige virke, samferdsel, er det likedan. Her er modernisme = masse bilisme. Sykkel og tog er det klassiske som forkastes av modernistene. Veien ut av modernismen må skje gjennom opplysning av dens ulemper, ikke ved å slå folk i hode.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Fredrik » 25 Aug 2023, 08:03

    To illustrasjoner som viser området i sin helhet med (en noe bearbeidet versjon) alle vinnerforslagene sammenstilt.

    Image

    Image

    Saksmappen.

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot], Google Adsense [Bot] and 1 guest