by jh » 02 Jul 2024, 10:21
Jeg synes det er en vesentlig forbedring fra forrige forslag, som var helt forferdelig, selv om copy-paste-problematikken er veldig reell, og det med fordel kunne vært arbeidet bedre med detaljering og proporsjoner i de nye husene.
Når det er sagt, synes jeg det er helt utrolig dårlig av Risør kommune å ikke kreve bevaring og transformasjon av den gamle industribebyggelsen på stedet, både fra et kulturhistorisk perspektiv, men også i forhold til at vi må se på muligheter for gjenbruk i mye større omfang enn idag, med tanke på ressursbruk og miljøhensyn. Rivningslysten lever i beste velgående i Norge, og det burde virkelig skje en holdningsendring asap! Det er en enorm bygningsmasse som relativt lett kunne blitt ombygget til boliger. Hvis dette prosjektet tross alt blir gjennomført, håper jeg i det minste den nye bebyggelsen får utstrakt bruk av gjenbrukstegl fra det gamle bygget.
Jeg synes for øvrig også det er noe merkelig, og på grensen til pinlig, i å rive bygninger og bygge en slags form for kopi på denne måten. Det er en anerkjennelse av verdien og viktigheten de har, men akkurat ikke nok til at man gidder å koste på seg den tiden og de kronene det koster ekstra å prosjektere for bevaring og transformasjon av noe man åpenbart ser verdien i...