Norge | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 23 Apr 2023, 09:57

    Et nytt leilighetsprosjekt som det er planer om å bygge i Tvedestrand. Prosjektet er planlagt bygget på adressen til den tidligere konfeksjonsfabrikken Frøja i Kollåsveien. Den gamle fabrikkbygningen er planlagt revet til fordel for en nytt leilighetsbygg med 17 nye boliger. Illustrasjonen er laget av rådgivningsselskapet Stærk & Co.

    Image

    Artikkel i Tvedestrandsposten.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 24 Apr 2023, 09:20

    Enda et planlagt nytt leilighetsbygg, dette i Malvikvegen ved Hommelvik stasjon i Trøndelag. Det er planlagt bygget kun et steinkast unna det forrige prosjektet vi så fra Malvik.

    Image

    Artikkel i lokalavisen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 06 May 2023, 09:36

    Mad arkitekter har varslet oppstart av detaljreguleringen av eiendommen Langgaten 24 i Holmestrand. Intensjonen med planarbeidet er å erstatte dagens bensinstasjon med et nytt kontorbygg på opp til åtte etasjer. Prosjektet er et bidrag i konkurransen om å få huse kommunens administrasjon. Skulle det ikke nå opp i konkurransen, så er planen å inkludere boliger i nybygget.

    Image

    Image

    Image

    På nettsiden til Mad arkitekter.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 06 May 2023, 12:29

    Nok en gang et bra forslag fra MAD. Og når jeg sier "bra" så er det ikke fordi bygget er et mesterverk men fordi det ihvertfall ikke gir deg en optisk migrene av å stirre på det. I motsetning til det andre arkitekter bidrar med.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 07 May 2023, 09:58

    Ja, jeg er enig i at det ikke ser så gærent ut. Det jeg dog er skeptisk til (som alltid) er bruken a slik ufarget treverk på fasaden. Jeg synes det har en tendens å fremstå som ganske grått og trist i virkeligheten. Om man skal bruke tre, så mener jeg at det burde males/fargebehandles på et vis.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 07 May 2023, 10:11

    Når vi snakker om Holmestrand så kom jeg også over dette prosjektet i Holmestrand sentrum. Prosjektet blir kalt Kvartal Langgaten og er tydeligvis planlagt bygget i kvartalet som ligger mellom Langgaten, Holmestrandgaten og Nyveien. Så vidt jeg kan se er det ikke startet opp en reguleringsprosess med kommunen enda, men ut i fra illustrasjonene kan vi i hvert fall se at planene inneholder et par høyhus plassert i kvartalets bakgård/mot Holmestrandgaten.

    Image

    Image

    Illustrasjonene ble funnet her.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 07 May 2023, 16:37

    Fredrik wrote: 07 May 2023, 10:11 Når vi snakker om Holmestrand så kom jeg også over dette prosjektet i Holmestrand sentrum. Prosjektet blir kalt Kvartal Langgaten og er tydeligvis planlagt bygget i kvartalet som ligger mellom Langgaten, Holmestrandgaten og Nyveien. Så vidt jeg kan se er det ikke startet opp en reguleringsprosess med kommunen enda, men ut i fra illustrasjonene kan vi i hvert fall se at planene inneholder et par høyhus plassert i kvartalets bakgård/mot Holmestrandgaten.

    Image

    Image

    Illustrasjonene ble funnet her.
    Det der ser vel bare ut som direkte rasering av et vakkert kvartal. Ser jo helt grusomt ut.

    Søkte på område og fant det på maps, ikke bare raserer det bebyggelsen det ødelegger også for naturen i bakgrunnen. En total estetiske katastrofe for område, men alt for profitten til de sjelløse utbyggerslangene.
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Iver » 08 May 2023, 09:20

    Småbyer må skjønne at de ikke blir attraktive av slike stygge høybygg. Dette burde ikke gå igjennom i kommunestyret, men jeg er neimen ikke så sikker :x
    Et stygt lavbygg kan man alltids tåle. Det ses ikke på lang avstand. Høybygg ses over hele byen og på lang avstand. Høybygg blir uansett totalt malplassert i en by som Holmestrand.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Mikael » 08 May 2023, 11:49

    Er det én by som kan tåle noen høyere bygg så er det kanskje Holmestrand, pga. topologien. Problemet er vel som vanlig kvaliteten mer enn kvantiteten...
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Iver » 08 May 2023, 15:56

    Uenig. Jeg kjenner ikke til ett eksempel på en småby som har bygget et høybygg (la oss for enkelhet i denne saken definere det som noe som stikker mer enn 4 etasjer over øvrige bygg) som ikke blir malplassert, stygt og til sjenanse for byens øvrige arkitektur. Det er kanskje teoretisk mulig å få det til bra, men når det aldri er tilfellet burde man anta det som praktisk umulig og la være.

    Noen eksempler

    Vi har jo denne herligheten fra Tynset:
    Image
    FOTO: TORE HILMARSEN

    Eller dette bygget som løser "plassproblemet" i Brumunddal:
    Image
    Foto: Kristian Owren/ifi.no
    Kilde: https://fargemagasinet.no/mjostarnet-he ... ste-trehus

    Høyhus er jo som skapt for trekkfulle Jæren:
    Image
    Foto: Geir Sveen

    Sannsynligheten for å få til noe bra i Holmestrand er vel rimelig nær 0 :lol:

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests