Post Reply 163 posts
Norge | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 01 Apr 2022, 19:57

    Dette er en tråd for mindre byer og steder i Norge uten egne spesifikke tråder.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 02 Apr 2022, 19:46

    Her er planene for utviklingen av Trovikkvartalet i Florø som ble presentert i mars i år. Kvartalet ligger mellom Strandgata og sjøen i Florø sentrum. Mot sjøen står det to eldre sjøhus, mens mot gaten består kvartalet av flere eldre bygårder i mur og tre. Planene legger opp til å bygge et nytt bygg midt i kvartalet. Fasadene mot Strandgata bevares. De to sjøhusene vil bli rekonstruert/bygge om over to sett med pæler, slik at man kan skape en sammenhengen promenade langs vannet.

    Planene for Trovikkvartalet er laget av Salt arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Artikkel i Firdaposten fra i mars.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 14 Apr 2022, 19:01

    Her er en illustrasjon av prosjektet Vossogården som er planlagt bygget i Vossevangen i Voss kommune. Prosjektet er planlagt på det som i dag er en parkeringsplass ved elven Vosso. Utformingen av prosjektet baserer seg på Helen & Hard sitt vinnerforslag fra 2018.

    Det ble meldt om oppstart av reguleringsprosessen i november i fjor.

    Image

    Saksmappen på nettsiden til Voss kommune.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 20 Apr 2022, 20:48

    Et bilde av to nye bygg som er bygget ved det sentrale torget i Skudeneshavn på Karmøy. Begge byggene er oppført i tradisjonell still tilsvarende den som kjennetegner byen/stedet. Byggene inneholder til sammen 4 leiligheter.

    Image

    Bildet ble funnet på Facebook-siden Det Gode liv i Skudeneshavn.

    En illustrasjon av slik prosjektet ble presentert:

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 21 Apr 2022, 18:40

    Røros kommune har planer å bygge et nytt bibliotek. Bibliotek er tenkt bygget i det som kalles for Nilsenhjørnet, som utgjør et helt kvartal i bunden av Kjerkgata. Prosjektet vil bestå av et nytt nybygg på to etasjer samt en ombygning av dagens bygningsmasse.

    Image

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 21 Apr 2022, 21:19

    Fredrik wrote: 21 Apr 2022, 18:40 Røros kommune har planer å bygge et nytt bibliotek. Bibliotek er tenkt bygget i det som kalles for Nilsenhjørnet, som utgjør et helt kvartal i bunden av Kjerkgata. Prosjektet vil bestå av et nytt nybygg på to etasjer samt en ombygning av dagens bygningsmasse.

    Image

    Image
    Ser helt vidunderlig ut. Slik skal det gjøres, Røros er vel den ene byen i Norge hvor mye prosjekter er i stor grad vakre, respektfulle og gjennomtenkte.(Kan være jeg tar feil, men jeg høre ofte om gode prosjekter fra Røros).
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 22 Apr 2022, 20:29

    Annevanne wrote: 21 Apr 2022, 21:19
    Ser helt vidunderlig ut. Slik skal det gjøres, Røros er vel den ene byen i Norge hvor mye prosjekter er i stor grad vakre, respektfulle og gjennomtenkte.(Kan være jeg tar feil, men jeg høre ofte om gode prosjekter fra Røros).
    Det kommer nok litt an på øyne som ser. Personlig synes jeg at Røros ikke greier å få utviklet seg i henhold til sitt potensiale. Det er jo faktisk blant få mindre steder med en definert bykjerne, men likevel så kommer det svært sjeldent prosjekter som bygger videre på den urbane strukturen. Det bygges vel noen bygg med tradisjonell arkitektur (det jeg antar du tenkte på), men de er typen frittstående eneboliger og fritidshus.

    Når det er sagt så har Røros i hvert fall et til prosjekt med litt urbane kvaliteter som er under realisering, som jeg sikkert vil poste her senere en gang.
  • KvikHalden
    Posts: 116
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by KvikHalden » 23 Apr 2022, 02:01

    The er vel en plass definert av forfall, ingen ønsker vel å bo et slikt sted som Røros. Klima er som Karasjok.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 23 Apr 2022, 08:40

    KvikHalden wrote: 23 Apr 2022, 02:01 The er vel en plass definert av forfall, ingen ønsker vel å bo et slikt sted som Røros. Klima er som Karasjok.
    Folketallet går gradvis oppover, så noen må det jo være. Jeg vet ikke om du har vært der, men mitt inntrykk var ikke at det var noe mer forfallent enn andre eldre trebyer.

    Personlig kunne jeg dog aldri ha bodd der grunnet klimaet som du sier.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 23 Apr 2022, 09:35

    KvikHalden wrote: 23 Apr 2022, 02:01 The er vel en plass definert av forfall, ingen ønsker vel å bo et slikt sted som Røros. Klima er som Karasjok.
    Synes det virker litt arrogant. Det er smak og behag, ja for noen er nok klimaet uakseptabelt men for andre så er det now de er vant til og aksepterer. På et mindre nivå gjelder dette også byer som Bergen. Jeg har flere familiemedlemmer som har flyttet fra byen pågrunn av været, det betyr ikke at Bergen ikke er egnet til å bo i.
Post Reply 163 posts

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest