Norge | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 08 Jun 2022, 21:43

    Det har blitt presentert planer for å bygge et nytt hotell der det gamle Royal HHotell i Svolvær sentrum står i dag. Utbygger er Cetho Eiendom og det nye hotellet er tegnet av Link arkitektur. Prosjektet har midlertid møtt noe motstand fra fylkeskommunen, ettersom det gamle Royal Hotell blir ansett som verneverdig og det som blir beskrevet som et tidstypisk eksempel på byarkitektur fra 1970-tallet.

    Image

    Image

    Royal Hotell i dag:

    Image

    Artikkel i Lofotposten.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 08 Jun 2022, 22:37

    Fredrik wrote: 08 Jun 2022, 21:43 Det har blitt presentert planer for å bygge et nytt hotell der det gamle Royal HHotell i Svolvær sentrum står i dag. Utbygger er Cetho Eiendom og det nye hotellet er tegnet av Link arkitektur. Prosjektet har midlertid møtt noe motstand fra fylkeskommunen, ettersom det gamle Royal Hotell blir ansett som verneverdig og det som blir beskrevet som et tidstypisk eksempel på byarkitektur fra 1970-tallet.

    Image

    Image

    Royal Hotell i dag:

    Image

    Artikkel i Lofotposten.
    Her er det en god mulighet til å bygge et mye mer koselig og vakkert kvartal Jeg kan ikke skjønne at det skal være umulig.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 11 Jun 2022, 10:57

    På den andre siden av landet, i Sande i Holmestrand i Vestfold, er det planer om å utvikle dette bolig- og næringskvartalet. Prosjektet har fått navnet Stasjonskvartalet og planområdet ligger mellom gatene/veiene Revåveien og Fila. Prosjektet vil medføre at et par eldre sveitservillaer og en låve blir revet. Nybygget er planlagt å inneholde 6 leiligheter.

    Lof arkitekter er engasjert til å tegne planene.

    Jeg synes ikke det ser så veldig imponerende ut.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 11 Jun 2022, 13:19

    Fredrik wrote: 11 Jun 2022, 10:57 På den andre siden av landet, i Sande i Holmestrand i Vestfold, er det planer om å utvikle dette bolig- og næringskvartalet. Prosjektet har fått navnet Stasjonskvartalet og planområdet ligger mellom gatene/veiene Revåveien og Fila. Prosjektet vil medføre at et par eldre sveitservillaer og en låve blir revet. Nybygget er planlagt å inneholde 6 leiligheter.

    Lof arkitekter er engasjert til å tegne planene.

    Jeg synes ikke det ser så veldig imponerende ut.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
    Talentløs dusinvare uten arkitektonisk verdi.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 11 Jun 2022, 22:43

    Samtidig begynner det å nærme seg salgsstart på Bankkvartalet i Levanger sentrum. Slik som navnet antyder, så er prosjektet tenkt bygget i kvartalet hvor Levanger og Skogns Sparebanks sine gamle lokaler ligger. Prosjektet baserer seg på en reguleringsplan som ble vedtatt i fjor høst. Det vil bestå av et nybygg med 18 nye leiligheter.

    Planforslaget var laget av Norconsult, men jeg er usikker på de fortsatt er engasjert for den videre detaljprosjekteringen.

    Image

    Image

    Annonse på Finn.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 12 Jun 2022, 02:16

    Fredrik wrote: 11 Jun 2022, 22:43 Samtidig begynner det å nærme seg salgsstart på Bankkvartalet i Levanger sentrum. Slik som navnet antyder, så er prosjektet tenkt bygget i kvartalet hvor Levanger og Skogns Sparebanks sine gamle lokaler ligger. Prosjektet baserer seg på en reguleringsplan som ble vedtatt i fjor høst. Det vil bestå av et nybygg med 18 nye leiligheter.

    Planforslaget var laget av Norconsult, men jeg er usikker på de fortsatt er engasjert for den videre detaljprosjekteringen.

    Image

    Image

    Annonse på Finn.
    Wow jeg kan faktisk se de har forsøkt å stedstilpasse. Bravo, men hadde vært så mye finere i tegl.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 12 Jun 2022, 10:07

    Jeg er enig i at man burde benytte seg av noe annet enn slikt bart treverk på fasadene (som jeg ofte synes fremstår som veldig gråe i virkeligheten), men jeg tror det hadde blitt topp om man bare malte de. Jeg skulle også ønske at førsteetasjen var en meter eller så høyere, da jeg synes den ser litt trøkka ut nå.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 15 Jun 2022, 21:40

    Her er et par illustrasjoner av et nytt leilighetsbygg som er planlagt oppført på branntomten i Storgata 24-30 i sentrum av Ørje, Marker kommune. Nybygget har, etter tilbakemelding fra kommunen, fått en arkitektonisk utforming som tydelig henter inspirasjon fra sveitserhusene man finner i og rundt Ørje.

    Det er tegnet av firmaet SH Prosjekt.

    Image

    Image

    Artikkel i Smaalenenes Avis.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 16 Jun 2022, 02:20

    Fredrik wrote: 15 Jun 2022, 21:40 Her er et par illustrasjoner av et nytt leilighetsbygg som er planlagt oppført på branntomten i Storgata 24-30 i sentrum av Ørje, Marker kommune. Nybygget har, etter tilbakemelding fra kommunen, fått en arkitektonisk utforming som tydelig henter inspirasjon fra sveitserhusene man finner i og rundt Ørje.

    Det er tegnet av firmaet SH Prosjekt.

    Image

    Image

    Artikkel i Smaalenenes Avis.
    Ser direkte NYDELIG ut, synd at det er et så lite prosjekt. Men rett og slett fantastisk.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 19 Jun 2022, 10:48

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest