Asker og Bærum | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Asker og Bærum | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 27 Feb 2023, 22:07

    Noen illustrasjoner av et boligprosjekt som under utvikling i Nyveien 30-33 på Stabekk i Bærum kommune. Eiendommen ligger i grenselandet mellom den mer urbane kjernen rundt Stabekk sentrum og småhusbebyggelse rundt. Prosjektet er utformet med en blanding av rekkehus og leilighetsbygg. Det er R21 arkitekter som har tegnet prosjektet mens Asplan Viak tar seg av planprosessen.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Asker og Bærum | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 28 Mar 2023, 08:04

    Et nytt næringsbygg som det er planer om i Philip Pedersens vei 9 på Lysaker. Bygget vil bli en del av bygningsrekken som ligger langs E-18. Prosjektet er tegnet av Henning Larsen og det har nå blitt sendt inn en anmodning om å få avholdt en forhåndskonferanse med kommunen.

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Asker og Bærum | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 20 Apr 2023, 08:34

    Det har nå blitt presentert nye planer for å utvikle eiendommen hvor Godthaab Helse og Rehabilitering ligger på Steinshøgda i Bærum. Planene inneholder tre nye leilighetsbygg plassert langs Gamle Ringeriksvei og et tilbygg på dagens bygning. Den nye bebyggelsen er tenkt å inneholde 54 ordinære leiligheter og 42 utleieboliger tilknyttet rehabiliteringssenteret. I tillegg vil det være 55 pasientrom i dagens bygning.

    Prosjektet er tegnet av Bjerg Arkitektur.

    Spør du meg så synes jeg ikke dette ser så gærent. Jeg liker hvordan byggene følger konturene på veien (det gir det et ryddigere preg) og jeg synes utformingen av selve byggene ser ganske ålreit ut.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappe.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Asker og Bærum | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 20 Apr 2023, 11:37

    Fredrik wrote: 20 Apr 2023, 08:34 Det har nå blitt presentert nye planer for å utvikle eiendommen hvor Godthaab Helse og Rehabilitering ligger på Steinshøgda i Bærum. Planene inneholder tre nye leilighetsbygg plassert langs Gamle Ringeriksvei og et tilbygg på dagens bygning. Den nye bebyggelsen er tenkt å inneholde 54 ordinære leiligheter og 42 utleieboliger tilknyttet rehabiliteringssenteret. I tillegg vil det være 55 pasientrom i dagens bygning.

    Prosjektet er tegnet av Bjerg Arkitektur.

    Spør du meg så synes jeg ikke dette ser så gærent. Jeg liker hvordan byggene følger konturene på veien (det gir det et ryddigere preg) og jeg synes utformingen av selve byggene ser ganske ålreit ut.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappe.
    Dette ser ikke så dumt ut nei, som jeg sa for noen uker siden. Jeg føler jeg ser mer av denne type prosjekter, ikke akkurat mesterverk men ihvertfall noenlunde menneskevennlig. Det er vedlig bra hvis man endelig begynner å ha en litt høyere minimumstandard.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Asker og Bærum | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 25 Apr 2023, 17:48

    Et nytt næringsbygg som det er planer om å bygge i Lensmannslia 30 ved Asker sentrum. Bygget er tegnet av HRTB arkitekter.

    Image

    Image

    Artikkel i Budstikka.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Asker og Bærum | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 24 May 2023, 08:55

    Fasaden er nå i ferd med å komme til syne på den nye Sentrumsgården i Heggedal i Asker.

    Image

    Bildet ble funnet her.
  • Jørn
    Posts: 152
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 32 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Asker og Bærum | Byutvikling og prosjekter

    by Jørn » 25 May 2023, 17:51

    Fine detaljer som gjør seg godt. Litt for ofte ser man sånt bare på tegningene
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Asker og Bærum | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 04 Jul 2023, 22:52

    Det har nå blitt sendt inn en rammesøknad for kontorbygget i Philip Pedersens vei 9 på Lysaker. Bygget er tegnet av danske Henning Larsen. Som vi kan se er bygget nå blitt én etasje lavere sammenlignet med sist.

    Image

    Image

    Image

    I kommunens innsynsløsning.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Asker og Bærum | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 09 Jul 2023, 20:06

    Arcasa arkitekter har sendt inn enda et nytt forslag for utviklingen av Gamle Ringeriksvei 30 i Bekkestua sentrum i Bærum kommune. Dette er visstnok sjette forsøk på å få utviklet eiendommen. I det reviderte forslaget er bygget mot Frøytunveien fjernet og prosjektet har generelt lavere høyder og utnyttelse.

    Jeg kan ikke skjønne hvorfor man insisterer på slike mørke og dystre fasader på bygget. Prosjektet har vært så mange ganger hos politikerne og hos kommunens planleggere, men likevel har man ikke greid å utfordre utbygger til å komme opp med noe penere enn dett. I stedet har det kun vært den kjedsommelige diskusjonen om høyder og utnyttelse.

    Image

    Image

    Image

    Image

    I saksinnsyn.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Asker og Bærum | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 09 Aug 2023, 08:41

    Lof arkitekter har vunnet et parallelloppdrag for utviklingen av et større prosjekt i Tofte sentrum i Asker kommune. Området som er planlagt å utvikle ligger på nedsiden (mot fjorden) av Østre Strandvei er der hvor blant annet Kiwi Tofte ligger i dag. Det er selskapet Kirkeng Eiendom som står bak planene.

    Image

    Image

    Image

    På Lof sin nettside.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests