Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 04 Aug 2022, 21:43

    Ring2 wrote: 04 Aug 2022, 19:02
    Annevanne wrote: 04 Aug 2022, 18:35 Det som forpester forumet er først og fremst de motbydelige makkverkene folk som deg kaller "arkitektur".
    Stråmann, jeg har ikke kalt noe som helst for "arkitektur". Om du med "motbydelige makkverkene" sikter til nye bygg generelt så foreslår jeg at du holder deg unna dette forumet da 99% handler om nybygg.
    Annevanne wrote: 04 Aug 2022, 18:35 Det at du tror at jeg ønsker maks 3-4 etasjers høye bygg over hele Norge uavhengig av sted bare videre demonstrerer din mangel på forståelse for alt jeg sier
    Tull og vås, din høydeskrekk fremkommer meget tydelig av dine innlegg.
    Annevanne wrote: 04 Aug 2022, 18:35 flotte folk som deg er de som styrer over vårt boligmarked
    Spar deg for slik forkastelig spydighet. Og hva snakker du om her egentlig? Hadde jeg styrt boligmarkedet hadde vi aldri vært i denne forferdelige situasjonen vi er i nå. Som sagt er dette en situasjon som du og dine likesinnede er skyldige i.
    Annevanne wrote: 04 Aug 2022, 18:35 synes du at det er en mangel på stygge menneskebokser skapt av Obos i dette landet?
    Nei det er nok av stygge menneskebokser, ingen tvil om det.
    Annevanne wrote: 04 Aug 2022, 18:35 Ta deg en tur til Roma og sett litt mer pris på at den arkitekturen du elsker er i bunn og grunn uinspirert søppel og vil bli husket slik av historien.
    For det første, jeg har vært i Roma og alle andre store byer av betydning. For det andre, hvilken arkitektur er det du prøver å påstå at jeg elsker? Klarer du å lire av deg noe annet enn stråmenn?

    Har du noensinne vært nødt til å forholde deg til et budsjett? Det at du uforskammet hauser ekstremt kostbar bebyggelse bare understreker din totale mangel på forståelse for økonomi-aspektet ved nybygg. I den virkelige verden er man nødt til å forholde seg til realiteten.
    Du har nok desverre vrangforestillinger om hvilken verden jeg ønsker, det kan jeg ikke hjelpe deg med. Tror du jeg sier at alle nybygg må være i kvalitet med Nidarosdomen når det gjelder estetikk?

    Noe så enkelt som symmetrisk vindusplassering, skråtak og varme farger kan være nok til å skape et akseptabelt nybygg, mange av de byggene jeg synes er positive på dette forumet er ikke i nærheten av så detaljerte som gamle bygg. Men de er noen lunde stedstilpasset og har respekt for omgivelsene sine, jeg har sagt flere ganger på dette forumet at jeg erkjenner at noen ganger må man bare bygge funksjonellt (f.eks, supermarket, lagerbygg, industribygg, kontorbygg, sportsarena, osv). De fleste prosjektene jeg kritiserer blir bygget midt i klynger av vakre bygg og ødelegger estetikken for et helt område, eller er nye bydeler som kunne blitt lagd på en finere måte.

    Hadde folk som deg fått viljen din så hadde vi revet Bryggen og hatt høye kontorbygg midt i vakre Bergen sentrum og dermed ødelagt byen for all ettertid, det var det "økonomisk smarte" for noen tiår tilbake. Vi er et rikt land og vi kommer til å tjene fett de neste årene, har vi ikke råd til å bevare noen vakre byer og steder (som vi har svært FÅ av iforhold til andre land) så feilprioterer vi ressursene våre.

    Og en ting til, slutt å snakke om stråmenn når du med vilje prøver å mistolke hva jeg sier.
    Last edited by Annevanne on 04 Aug 2022, 21:48, edited 1 time in total.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 04 Aug 2022, 21:45

    Fredrik wrote: 04 Aug 2022, 19:28 Begge bør roe ned språkbruken ellers må jeg begynne å gi ut advarsler her, noe jeg egentlig ikke vil. Strengt talt så lurer jeg også på hvor produktivt det er med denne diskusjonen nok en gang. Jeg vil heller anbefale folk å putte hverandre på "foe"-listen slik at innleggene blir ignorert.
    Jeg har ikke noe problem med samtalen, men jeg kan godt si meg ferdig hvis ikke jeg får mer overdrevet tull i respons.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 15 Aug 2022, 20:08

    Det er planer om å bygge på den eldste delen av katolske Katarinahjemmet med en ny etasje. Hjemmet ligger i Gjørstads gate 9 på Majorstuen. Den eldste delen av hjemmet er fra 1936 og er på tre etasjer (mot Gjørstads gate). Intensjonen er å starte arbeidene i løpet av 2022 - det er godt mulig at arbeidene allerede er i gang. Påbygget er tegnet av Proper Consult.

    Image

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 15 Aug 2022, 22:40

    Fredrik wrote: 15 Aug 2022, 20:08 Det er planer om å bygge på den eldste delen av katolske Katarinahjemmet med en ny etasje. Hjemmet ligger i Gjørstads gate 9 på Majorstuen. Den eldste delen av hjemmet er fra 1936 og er på tre etasjer (mot Gjørstads gate). Intensjonen er å starte arbeidene i løpet av 2022 - det er godt mulig at arbeidene allerede er i gang. Påbygget er tegnet av Proper Consult.

    Image

    Image
    Ser flott ut, dette er hvordan man bygger påbygg på gamle bygninger. Kunne vært tre ekstra etasjer og det hadde blitt like fint så lenge man beholder vakkerheten. Hvis ekstra etasjer på flere av de av gamle bygårdene man har i Oslo hadde vært et realistisk fortettningstilak så hadde jeg støttet det så lenge man bevarer vakkerheten i de nye etasjene.
  • Ring2
    Posts: 93
    Joined: 02 May 2022, 22:16
    Has thanked: 12 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Ring2 » 17 Aug 2022, 18:47

    Vi tar det siste først:
    Annevanne wrote: 04 Aug 2022, 21:43 Og en ting til, slutt å snakke om stråmenn når du med vilje prøver å mistolke hva jeg sier.
    Når du slutter å sette opp stråmenn så skal jeg slutte å skyte dem ned.
    Annevanne wrote: 04 Aug 2022, 21:43 Du har nok desverre vrangforestillinger om hvilken verden jeg ønsker, det kan jeg ikke hjelpe deg med. Tror du jeg sier at alle nybygg må være i kvalitet med Nidarosdomen når det gjelder estetikk?
    Nei jeg tror ikke jeg har det. Du ønsker lave bygg med saltak, høy kvalitet på materialer og gjerne en spennende fasade med detaljer. I tillegg må det være stedstilpasset. Alt dette er svært fordyrende og vi har allerede ekstremt høye kvadratmeterpriser her i Oslo.
    Annevanne wrote: 04 Aug 2022, 21:43 Hadde folk som deg fått viljen din så hadde vi revet Bryggen og hatt høye kontorbygg midt i vakre Bergen sentrum og dermed ødelagt byen for all ettertid, det var det "økonomisk smarte" for noen tiår tilbake.
    Her er det dessverre du som har vrangforestillinger om hva slags verden jeg ønsker. Jeg har ikke besøkt Bergen, men jeg kjenner til bryggen og jeg hadde aldri revet denne. Jeg kan ikke uttale meg om høyhus her siden jeg ikke kjenner byen, men det kan godt hende jeg hadde vært for å bygge høyhus i sentrum, absolutt.
    Annevanne wrote: 04 Aug 2022, 21:43 Vi er et rikt land og vi kommer til å tjene fett de neste årene, har vi ikke råd til å bevare noen vakre byer og steder (som vi har svært FÅ av iforhold til andre land) så feilprioterer vi ressursene våre.
    Vi har råd til bevaring OG utbygging, men vi har ikke råd til å gjennomføre din visjon da den vektlegger bevaring LANGT høyere enn utvikling.
  • Ring2
    Posts: 93
    Joined: 02 May 2022, 22:16
    Has thanked: 12 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Ring2 » 17 Aug 2022, 18:53

    Fredrik wrote: 04 Aug 2022, 19:28 Begge bør roe ned språkbruken ellers må jeg begynne å gi ut advarsler her, noe jeg egentlig ikke vil. Strengt talt så lurer jeg også på hvor produktivt det er med denne diskusjonen nok en gang. Jeg vil heller anbefale folk å putte hverandre på "foe"-listen slik at innleggene blir ignorert.
    Jeg kan godt roe ned språkbruken men det fordrer at min motdebatant gjør det samme. Jeg er av prinsipp imot å blokkere meningsmotstandere, jeg mener ikke dette er riktig vei å gå. Det skaper bare ekkokamre og polarisering.
  • Ring2
    Posts: 93
    Joined: 02 May 2022, 22:16
    Has thanked: 12 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Ring2 » 17 Aug 2022, 18:57

    Er det noen her som vet hvordan jeg finner dette kartet?

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 17 Aug 2022, 19:24

    Ring2 wrote: 17 Aug 2022, 18:53

    Jeg kan godt roe ned språkbruken men det fordrer at min motdebatant gjør det samme. Jeg er av prinsipp imot å blokkere meningsmotstandere, jeg mener ikke dette er riktig vei å gå. Det skaper bare ekkokamre og polarisering.
    Ja, jeg er enig i at begge parter burde roe ned språkbruken og det bør bli sett på som en advarsel for begge to.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 17 Aug 2022, 19:32

    Ring2 wrote: 17 Aug 2022, 18:57 Er det noen her som vet hvordan jeg finner dette kartet?

    Image
    Er du ute etter informasjonen? I så fall kan du finne alle reguleringsplaner (som det kartet viser) som gjelder for Oslo her:

    http://od2.pbe.oslo.kommune.no/kart/#59 ... 7,42,85,88

    Men om du er ute etter et kart som sier nøyaktig likt ut, så er jeg litt usikker på hvor det ligger.
  • Ring2
    Posts: 93
    Joined: 02 May 2022, 22:16
    Has thanked: 12 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Ring2 » 17 Aug 2022, 19:57

    Fredrik wrote: 17 Aug 2022, 19:32
    http://od2.pbe.oslo.kommune.no/kart/#59 ... 7,42,85,88

    Men om du er ute etter et kart som sier nøyaktig likt ut, så er jeg litt usikker på hvor det ligger.
    Takk. Jeg var ute etter et kart som viste tomtenavnet ("B8", "B7" etc.), så det kartet du linket til fungerer, selv om det er mindre tydelig enn det jeg postet et bilde av.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests