Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 20 Jul 2022, 15:21

    Fredrik wrote: 20 Jul 2022, 07:33 Atelier Oslo har søkt om rammetillatelse for Teatergatakvartalet (Teatergata 3) ved Trefoldighetskirken på Hammersborg. Prosjektet baserer seg på reguleringsplanen som ble vedtatt av bystyret i juni i fjor. Den åpner opp for å bygge et nybygg på opp til åtte etasjer i kvartalets bakgård. I tillegg skal fasaden på bygården i Teatergata 3, som ble totalskadet i brann i 2003, rekonstrueres. Prosjektet vil inneholde en blanding av kontorer, boliger og næring.

    Olav Thon-selskapet Stormgård er utbyggeren bak prosjektet.

    Fasade mot Akersgata:

    Image

    Fasade mot Teatergata:

    Image

    Utsnitt av fasaden på nybygget i bakgården:

    Image

    En illustrasjon fra illustrasjonsprosjektet som ble utarbeidet i forbindelse med reguleringsprosessen:

    Image

    Saksmappen.
    Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å bare bygge noe som noenlunde står i stil med den eldre bebyggelsen, spesielt når man bygger midt oppi. Det er så frustrerende å se sånne halvhjertede talentløse skisser som dette.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 20 Jul 2022, 19:54

    Jeg må innrømme at jeg trodde du skulle være positiv til delen om at man velger å rekonstruere en tapt bygårdsfasade da. :)
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 20 Jul 2022, 21:36

    Fredrik wrote: 20 Jul 2022, 19:54 Jeg må innrømme at jeg trodde du skulle være positiv til delen om at man velger å rekonstruere en tapt bygårdsfasade da. :)
    Det er flott absolutt, men det er som med mange prosjekter her, ja man tar vare på det gamle (eller i dette tilfellet rekonstruerer) men samtidig så skjemmer man område med dårlig arkitektur. Men som du sier er det ihvertfall bra med rekonstruksjon.
  • sliwek20
    Posts: 79
    Joined: 15 Mar 2022, 13:29
    Has thanked: 43 times
    Been thanked: 23 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by sliwek20 » 20 Jul 2022, 22:14

    @Annevanne: kan jeg spørre om du er arkitekt selv? Ville gjerne se porteføljen din.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 20 Jul 2022, 22:56

    sliwek20 wrote: 20 Jul 2022, 22:14 @Annevanne: kan jeg spørre om du er arkitekt selv? Ville gjerne se porteføljen din.
    Haha, latterlig argument. Samme argument som blir brukt av filmmakerere som lager søppel men ikke tåler kritikk fra publikum.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 20 Jul 2022, 23:05

    sliwek20 wrote: 20 Jul 2022, 22:14 @Annevanne: kan jeg spørre om du er arkitekt selv? Ville gjerne se porteføljen din.
    Og en annen ting, jeg kommenterer alltid på estetikken. Hvis kritikken din er at jeg ikke vet hvor de elektriske kablene, avløpsrørerene eller støttepillarene skal være så har du helt rett. Men estetisk sett så skal jeg være arrogant nok til å si at jeg kunne laget noe vakrere enn det meste som blir vist på dette forumet.
  • sliwek20
    Posts: 79
    Joined: 15 Mar 2022, 13:29
    Has thanked: 43 times
    Been thanked: 23 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by sliwek20 » 21 Jul 2022, 07:17

    sliwek20 wrote: 20 Jul 2022, 22:14 @Annevanne: kan jeg spørre om du er arkitekt selv? Ville gjerne se porteføljen din.
    Hvorfor mener du at mitt spørsmål var kritisk? Kanskje letter jeg etter nye samarbeidspartnere :D Det er faktisk mye jeg er enig med deg.

    Jeg ville derimot se litt mer diskusjon -generelt sett- om funksjon, tetthet, høyde, bruk av første etasje osv - noe som alle, uansett yrke, kan ha meninger om.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 21 Jul 2022, 08:58

    sliwek20 wrote: 21 Jul 2022, 07:17
    sliwek20 wrote: 20 Jul 2022, 22:14 @Annevanne: kan jeg spørre om du er arkitekt selv? Ville gjerne se porteføljen din.
    Hvorfor mener du at mitt spørsmål var kritisk? Kanskje letter jeg etter nye samarbeidspartnere :D Det er faktisk mye jeg er enig med deg.

    Jeg ville derimot se litt mer diskusjon -generelt sett- om funksjon, tetthet, høyde, bruk av første etasje osv - noe som alle, uansett yrke, kan ha meninger om.
    Problemet med slike diskusjoner er at de avsporer fra hva jeg verdsetter, skjønnhet, noe som modernister hater å snakke om fordi det ikke er en del av ideologien deres. Alle vet at det er bedre å bygge tettere og høyre, men når man kun fokuserer på det så leder det til heselige og dystopiske bydeler som bjørvika, slike bydeler er sikkert "bra for byen" men de gjør vondt å se på og ødelegger sjelen. Hvis du vil diskuterere hvordan vi maksimerer høyde og tetthet så er ikke det en diskusjon jeg har noe interesse i. Å bygge høyt og tett er vel og fint så lenge man ikke ofrer skjønnhet.
  • sliwek20
    Posts: 79
    Joined: 15 Mar 2022, 13:29
    Has thanked: 43 times
    Been thanked: 23 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by sliwek20 » 21 Jul 2022, 16:04

    Annevanne wrote: 21 Jul 2022, 08:58
    sliwek20 wrote: 21 Jul 2022, 07:17
    Hvorfor mener du at mitt spørsmål var kritisk? Kanskje letter jeg etter nye samarbeidspartnere :D Det er faktisk mye jeg er enig med deg.

    Jeg ville derimot se litt mer diskusjon -generelt sett- om funksjon, tetthet, høyde, bruk av første etasje osv - noe som alle, uansett yrke, kan ha meninger om.
    Problemet med slike diskusjoner er at de avsporer fra hva jeg verdsetter, skjønnhet, noe som modernister hater å snakke om fordi det ikke er en del av ideologien deres. Alle vet at det er bedre å bygge tettere og høyre, men når man kun fokuserer på det så leder det til heselige og dystopiske bydeler som bjørvika, slike bydeler er sikkert "bra for byen" men de gjør vondt å se på og ødelegger sjelen. Hvis du vil diskuterere hvordan vi maksimerer høyde og tetthet så er ikke det en diskusjon jeg har noe interesse i. Å bygge høyt og tett er vel og fint så lenge man ikke ofrer skjønnhet.
    Hmm, jeg tror faktisk det motsatte, at en by må først og fremst fungere bra med hensyn til bruk av ute og inne arealer, tetthet/høyde (ikke for lav og ikke for høy) osv. Skjønnhet er viktig, men kan ikke sees isolert fra de andre faktorene. Det er jo nok pene bygninger som ser fint ut men fungeer dårlig.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Surbanpomp » 22 Jul 2022, 22:04

    Annevanne wrote: 21 Jul 2022, 08:58fordi det ikke er en del av ideologien deres.
    *sukk*

    Noen har aldri lært noe ann(evann)et enn å holde seg for ørene og synge høyt ...

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests