Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 31 Mar 2022, 19:02

    Jørn wrote: 30 Mar 2022, 22:46 Jeg er i utgangspunktet også positiv til en "facelift", men erfaringen tilsier at jeg er litt skeptisk. Synes veldig mange fasader ender opp med å se "tidsriktige" ut men med mindre holdbare materialer enn i utgangspunktet (eks fra betong/naturstein til aluminium/glass som man har gjort flere steder i kvadraturen, eks Tollbugata 26 og Akersgata 5) som holder dårligere. Håper de kan få til noe mer bestandig og tidløst.
    Jeg er enig i at det er viktig å velge gode materialer, men jeg tar det nesten for gitt når de skriver "stedstilpasset arkitektur" i det innsendte dokumentet. Aluminium og glass passer dårlige inn der.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Surbanpomp » 31 Mar 2022, 22:11

    Fredrik wrote: 30 Mar 2022, 18:27KFUM-huset

    Hille Melbye foreslår å

    Jeg synes dette er blant de styggeste byggene i sentrum
    Gåttabanen, jeg ble nesten skuffet da det neste ordet etter "Hille Melbye foreslår å" var så udramatisk som "utvikle".
    Det huset er uvakkert, ja.


    (Ny her. Registrerte meg før gamleforumet knelte, rakk å glemme både nick og alt mulig da det var nedetid - og nå må jeg antakelig leve med dette nicket som jeg nyss valgte bare fordi det første kommentaren min skulle komme til å være enig i noe så negativt som dette :lol: )
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 01 Apr 2022, 08:13

    Surbanpomp wrote: 31 Mar 2022, 22:11

    (Ny her. Registrerte meg før gamleforumet knelte, rakk å glemme både nick og alt mulig da det var nedetid - og nå må jeg antakelig leve med dette nicket som jeg nyss valgte bare fordi det første kommentaren min skulle komme til å være enig i noe så negativt som dette :lol: )
    Neida, jeg har mulighet til å endre brukernavn, så om du har noen ønsker så er det bare å si ifra. Det vil nok bli vanskeligere og vanskeligere å få et nytt brukernavn etter hvert som forumet vokser og det er mer data som trengs å bli endret, så om du virkelig ønsker et nytt brukernavn så er det en fordel å få gjort det så fort som mulig. :)
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 01 Apr 2022, 11:19

    Fredrik wrote: 30 Mar 2022, 18:27 Hille Melbye arkitekter ønsker nå å få avholdt en forhåndskonferanse for å se på mulighetene for utvikle det såkalte KFUM-huset i Grubbegata 4 og 6 (saken har dog fått adresse til Møllergata 3 A-C). KFUM-huset er et ni etasjers høyt kontorbygg som ble oppført mellom 1966 og 1967. Det ligger vegg i vegg Stortorvet Gjestgiveri. Hille Melbye foreslår å utvikle bygget med et mindre påbygg og å gi bygget nye fasader i det som blir beskrevet som stedstilpasset arkitektur. Enn så lenge er det kun sendt inn en veldig enkel volumsskisse.

    Jeg synes dette er blant de styggeste byggene i sentrum, så jeg synes det er flott om det kan bli bygget om til å passe omgivelsene i større grad.

    Enkel skisse:
    Image

    Bygget sett fra Møllergata:
    Image

    Saksmappen.
    Wow, endelig litt byreprasjon? Noe Oslo sårt trenger over hele byen
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 01 Apr 2022, 23:00

    Her er noen bilder av hvordan fasaden på Middelthunet ved Frognerparken har blitt. Prosjektet er tegnet av Lof arkitekter og det blir utviklet i et samarbeid mellom Obos og Veidekke.

    Jeg synes det har et overraskende billig preg. Jeg hadde forventet mer av et såpass eksklusivt prosjekt (med tanke på prisnivå).

    Image

    Image

    Image

    Image

    Første bilde er lånt fra en artikkel i Finansavisen mens de andre bildene ble funnet på Facebook-siden til Lof arkitekter.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Surbanpomp » 02 Apr 2022, 00:32

    Fredrik wrote: 01 Apr 2022, 08:13Neida, jeg har mulighet til å endre brukernavn, så om du har noen ønsker så er det bare å si ifra.
    Jeg klarer meg, og dette brukernavnet husker jeg :)

    Det slo meg forresten at bygningen "har blitt styggere" ... og det er nok fordi man etter bombingen ikke går Grubbegata, men heller Møllergata.
    Men på bildet på https://digitaltmuseum.no/021015465633/kfum-huset så ser det i hvert fall ut som man har tenkt litt brutalisme, den gangen. De siste årene har førsteetasjen fra Møllergata sett ut som at man har tenkt at ikke hev blikket, så ser du ikke selve bygget.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Surbanpomp » 02 Apr 2022, 00:47

    Tobias wrote: 17 Mar 2022, 18:52Ragde Eiendom vil flytte hovedkontoret til Sannergata 2 (hvor NAV tidligere holdt til) og bygge om. Selv om arkitekturen ikke er veldig spennende er det en klar forbedring av dagens situasjon hvor det østblokkgrå bygget overhodet ikke møter veien.

    Sannergata er i dag en av Grünerløkkas minst trivelige gater med masse trafikk og en del stygge bygninger.
    Jeg blir litt skeptisk når jeg ser sånne tegninger. De skal illustrere en bygning, men fokuserer visuelt på en vei som er glosset opp (den blir ikke penere av å bli tegnet pen, og å forskjønne den er vel neppe en del av prosjektet) - og av noen trær som ikke kommer til å bli så store på en generasjon.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 02 Apr 2022, 09:06

    Surbanpomp wrote: 02 Apr 2022, 00:47 Jeg blir litt skeptisk når jeg ser sånne tegninger. De skal illustrere en bygning, men fokuserer visuelt på en vei som er glosset opp (den blir ikke penere av å bli tegnet pen, og å forskjønne den er vel neppe en del av prosjektet) - og av noen trær som ikke kommer til å bli så store på en generasjon.
    Du har rett med trærne, men denne bygning er så stygg og dysfunksjonell i dag at bare det å utvide bygningsmassen mot fortauet vil være en klar forbedring av situasjonen.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Surbanpomp » 02 Apr 2022, 11:56

    Tobias wrote: 02 Apr 2022, 09:06Du har rett med trærne, men denne bygning er så stygg og dysfunksjonell i dag at bare det å utvide bygningsmassen mot fortauet vil være en klar forbedring av situasjonen.
    Eller kanskje jeg tar feil av trærne? Har de tenkt å beholde dem? Jeg tenkte at de sikkert skulle pløye dem opp i prosjektet ... antakelig fordi jeg ikke husket hvor langt ute i grøfta dagens bygning står.

    Jeg er ikke sikker på å trekke den nærmere veien. Trekk en linje langs Ringnes Parks fasadefront, det er her Sannergata åpner opp litt gradvis frem til krysset mot Markveien. Jeg har en følelse av at det å skvise seg inn mot veien fordrer at gata blir så fin som på tegningen - og det skal en del til når det gjelder Sannergata, og er vel neppe utbyggers business.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 02 Apr 2022, 11:58

    Ideelt sett skulle jeg ønske at hele bygningsmassen langs Mølleparken ble utviklet med et nytt urbant prosjekt. Jeg mener at området har et stort potensiale for å bli et skikkelig flott sted.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests