Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 20 Mar 2022, 12:18

    Et annnet prosjekt som ble presentert på det forrige forumet, er leilighetsprosjektet som er tenkt å erstatte det tidligere Frognerhjemmet i Erling Skjalgssons gate 25 på Elisenberg. Eiendommen ligger som nærmeste nabo til Schafteløkken. Prosjektet er tenkt å inneholde 17 leiligheter og to såkalte town house.

    Nybygget er tegnet av Element arkitekter. Det ble søkt om rammetillatelse i februar i år.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    I kommunens innsynsløsning.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 24 Mar 2022, 15:04

    Refstadveien 102 på Bjerke. Bystyret gikk for Stor-Oslo Eiendom sitt forslag om å omregulere det som i dag er en enkeltstående dagligvarebutikk til et boligtårn på førti meter og en litt lavere lamell ved siden av.

    Image

    Image
    These users thanked the author Tobias for the post:
    MJÖLNER
    Rating: 16.67%
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 24 Mar 2022, 18:15

    Jeg synes arkitekturen ser ganske kjedelig og billig ut. Førsteetasjen ser dog mer innbydende ut enn det som står der i dag, så jeg håper den vil være med på å skape litt liv der.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 24 Mar 2022, 18:54

    Noen illustrasjoner som har blitt sendt inn i byggesaken for infill-prosjektet i Bjerregaards gate 11 på St.Hanshaugen. Sammenlignet med de tidligere illustrasjonene som ble publisert på det forrige forumet, så har bygget nå fått noe mindre takarker.

    Plan- og bygningsetaten uttalte seg negativt til utformingen av prosjektet og mente at de øverste vindusraden burde bli gjort lavere, stålrekkverkene burde skiftes ut til fordel for rekkverk i glass og at sokkelen burde gjøres lavere i tråd med de andre bygårdene i gaten. Personlig liker jeg sånn det ser ut nå og jeg tror at alle forslagene til PBE vil endre det til det verre.

    Infill-prosjektet er tegnet av Reiulf Ramstad arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 24 Mar 2022, 20:44

    Fredrik wrote: 24 Mar 2022, 18:54 Noen illustrasjoner som har blitt sendt inn i byggesaken for infill-prosjektet i Bjerregaards gate 11 på St.Hanshaugen. Sammenlignet med de tidligere illustrasjonene som ble publisert på det forrige forumet, så har bygget nå fått noe mindre takarker.

    Plan- og bygningsetaten uttalte seg negativt til utformingen av prosjektet og mente at de øverste vindusraden burde bli gjort lavere, stålrekkverkene burde skiftes ut til fordel for rekkverk i glass og at sokkelen burde gjøres lavere i tråd med de andre bygårdene i gaten. Personlig liker jeg sånn det ser ut nå og jeg tror at alle forslagene til PBE vil endre det til det verre.

    Infill-prosjektet er tegnet av Reiulf Ramstad arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
    Sorry men jeg blir litt provosert når jeg hører at de vil bytte ut rekkverk i stål med glass. Det vil jo bare få det til å se billig og moderne ut. Men uansett, når vi snakker om fortettning så beviser jo slike prosjekter at du kan bygge i tråd med eksisterende arkitektur, håper det inspirerer andre.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 24 Mar 2022, 20:48

    Annevanne wrote: 24 Mar 2022, 20:44

    Sorry men jeg blir litt provosert når jeg hører at de vil bytte ut rekkverk i stål med glass. Det vil jo bare få det til å se billig og moderne ut. Men uansett, når vi snakker om fortettning så beviser jo slike prosjekter at du kan bygge i tråd med eksisterende arkitektur, håper det inspirerer andre.
    Jeg er enig; Både med tanke på glassrekkverkene og at det er godt eksempel på moderne arkitektur som respekterer omgivelsene. Jeg håper vi får se flere slike prosjekter.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 24 Mar 2022, 20:51

    Det har også blitt sendt inn noen nye illustrasjoner av infill-prosjektet i Hagegata 55, som ligger i skråningen mellom Tøyen og Kampen. Prosjektet er tegnet av Austigard Arkitektur.

    Jeg er skuffet over hvordan dette har utviklet seg. Tidligere fremstod det som en moderne (om enn noe grå) tolkning av en tradisjonell bygård, men nå ligner det mer på et rivningsklart skur.

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 24 Mar 2022, 23:13

    Fredrik wrote: 24 Mar 2022, 20:51 Det har også blitt sendt inn noen nye illustrasjoner av infill-prosjektet i Hagegata 55, som ligger i skråningen mellom Tøyen og Kampen. Prosjektet er tegnet av Austigard Arkitektur.

    Jeg er skuffet over hvordan dette har utviklet seg. Tidligere fremstod det som en moderne (om enn noe grå) tolkning av en tradisjonell bygård, men nå ligner det mer på et rivningsklart skur.

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
    Utrolig rart infill prosjekt. Hvorfor ikke bare bygge i samme høyde som de omkringliggende byggene?
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 25 Mar 2022, 19:08

    Annevanne wrote: 24 Mar 2022, 23:13

    Utrolig rart infill prosjekt. Hvorfor ikke bare bygge i samme høyde som de omkringliggende byggene?
    Vel det var jo det som ble foreslått tidligere, men Plan- og Bygningsetaten mente at høyden gjorde at det ble liggende for nærme nabobebyggelsen i sør. Her er noen tidligere forslag:

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 25 Mar 2022, 19:47

    Når vi snakker om infill-prosjekter, så synes jeg dette prosjektet i Kirkegårdsgata 14 på Grünerløkka fortjener litt oppmerksomhet. Prosjektet blir markedsført under navnet Løkka Botaniske. Det består av en bygård med tilhørende bakgårdsbygg og vil til sammen inneholde 20 leiligheter. Rammetillatelsen ble innvilget i fjor sommer. Bygget er tegnet av Enerhaugen Arkitektkontor og utbygger er Cura Eiendom.

    I likhet med infill-bygget i Bjerregaards gate 11 som ble presentert over, så synes jeg man her greier å kombinere moderne og tradisjonell arkitektur på en veldig flott måte. Jeg håper vi får se flere slike eksempler på tegl-arkitektur i årene som kommer.

    Image

    Image

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest