Post Reply 1084 posts
Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 02 Apr 2022, 15:53

    Her er et par illustrasjoner av nybygget som er under oppføring i Kirkegata 23-25 i Kvadraturen. Bygget er planlagt å inneholde undervisningslokaler for Høyskolen Kristiania når det står ferdig til mai 2024. Bygget er tegnet av A-lab og utbygger er Ava eiendom.

    Image

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 02 Apr 2022, 16:05

    Fredrik wrote: 02 Apr 2022, 15:53 Her er et par illustrasjoner av nybygget som er under oppføring i Kirkegata 23-25 i Kvadraturen. Bygget er planlagt å inneholde undervisningslokaler for Høyskolen Kristiania når det står ferdig til mai 2024. Bygget er tegnet av A-lab og utbygger er Ava eiendom.

    Image

    Image
    Er de redd for å bygge fint? Hvorfor er nybyggene så pregløse og kjedelig? Når de kan ta inspirasjon fra de vakre og TIDLØSE bygningene rett ved siden av.
    Ærlig talt det er nærmest en redsel blant arkitekter for å "stilkopierere".
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 02 Apr 2022, 16:29

    Annevanne wrote: 02 Apr 2022, 16:05 Er de redd for å bygge fint? Hvorfor er nybyggene så pregløse og kjedelig? Når de kan ta inspirasjon fra de vakre og TIDLØSE bygningene rett ved siden av.
    Ærlig talt det er nærmest en redsel blant arkitekter for å "stilkopierere".
    Personlig synes jeg ikke det prosjektet er så ille. Jeg ville ikke beskrevet det som rålekkert eller direkte vakkert, men jeg synes de relativt åpne nederste etasjene og bruken av stein på fasaden gir det et litt småelegant preg. Det minner meg om den typen nybygg du ser en del av i Berlin og andre tyske byer og jeg tror det vil bli en oppdragering for gaten. Om jeg skulle kritisere den moderne arkitekturen i Oslo (og det synes jeg man bør), så havner det ganske langt ned på listen over bygg jeg ville startet med.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 03 Apr 2022, 09:25

    Et nytt leilighets- og næringsprosjekt kalt Bergkrystallen Torg som er planlagt oppført ved Bergkrystallen T-banestasjon. Prosjektet baserer seg på reguleringsplanen som ble vedtatt av bystyret i april i 2020. Den åpner opp for å bygge to bygg på fem etasjer med til sammen 65 boliger. Eiendoms- og byfornyelsesetaten er ansvarlige for prosjektet og intensjonen er at en andel av leilighetene skal fungere som et pilotprosjekt for å hjelpe nyetablerere inn på boligmarkedet. Intensjonen er å starte byggearbeidene i løpet av året eller tidlig til neste år.

    Prosjektet er tegnet av Link arkitektur.

    Image

    Artikkel i Nordrastrands Blad.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 03 Apr 2022, 19:00

    Noen illustrasjoner av prosjektet med studentboliger som er planlagt oppført i Brenneriveien 11 ved Grunerløkka. Det vil bli bygget på en tidligere industrieiendom som ligger langs Akerselva. Prosjektet vil inneholde 197 nye hybler. Det er utformet som flere mindre, men sammenhengende bygg som alle vil få fasader i rødlig tegl i forskjellig utførelse.

    Reguleringsplanen for prosjektet ble vedtatt i 2019 og det ble sendt inn en søknad om rammetillatelse i oktober i fjor. A-lab er ansvarlig arkitekt og utbygger er Studentsamskipnaden SiO.

    Som jeg nevnte på det forrige forumet, så liker jeg godt dette prosjektet og jeg synes det passer godt inn sammen med den eldre industribebyggelsen som finnes langs Akerselva.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • sliwek20
    Posts: 79
    Joined: 15 Mar 2022, 13:29
    Has thanked: 43 times
    Been thanked: 23 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by sliwek20 » 03 Apr 2022, 23:05

    Jeg synes at det er rart at det er noen hybler med vinduer på gatenivå mot Brenneriveien. Hvem ville bo der? Det er en gate med mange fotgjengere. Hvorfor ikke flere lokaler?
    Ellers er jeg enig at dette er et fint forslag.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 04 Apr 2022, 07:28

    sliwek20 wrote: 03 Apr 2022, 23:05 Jeg synes at det er rart at det er noen hybler med vinduer på gatenivå mot Brenneriveien. Hvem ville bo der? Det er en gate med mange fotgjengere. Hvorfor ikke flere lokaler?
    Ellers er jeg enig at dette er et fint forslag.
    Hele førsteetasjen mot Brenneriveien består av næringslokaler (markert i blått på kartet nedenfor). En del av næringslokalene er bare ganske små, noe som visstnok er ment for å tilrettelegge for billigere lokaler til mindre bedrifter i etableringsfasen.

    Image
  • sliwek20
    Posts: 79
    Joined: 15 Mar 2022, 13:29
    Has thanked: 43 times
    Been thanked: 23 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by sliwek20 » 04 Apr 2022, 15:28

    Fredrik wrote: 04 Apr 2022, 07:28
    sliwek20 wrote: 03 Apr 2022, 23:05 Jeg synes at det er rart at det er noen hybler med vinduer på gatenivå mot Brenneriveien. Hvem ville bo der? Det er en gate med mange fotgjengere. Hvorfor ikke flere lokaler?
    Ellers er jeg enig at dette er et fint forslag.
    Hele førsteetasjen mot Brenneriveien består av næringslokaler (markert i blått på kartet nedenfor). En del av næringslokalene er bare ganske små, noe som visstnok er ment for å tilrettelegge for billigere lokaler til mindre bedrifter i etableringsfasen.

    Image
    Fint! Ble forvirret pga størelsen. Litt uvanlig for Oslo, men det synes jeg er en veldig god idee å skape flere små lokaler :)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 05 Apr 2022, 07:27

    Det har nå blitt sendt inn søknad om rammetillatelse for et nytt kontorbygg i Fridtjof Nansens vei 2 på Majorstuen. Bygget vil bli liggende med fasade ut mot Colosseum skatepark. Det nye bygget er planlagt med seks fulle etasjer og to toppetasjer trukket noe tilbake fra bygningskroppen. Prosjektet er tegnet av A-lab.

    Jeg er ganske skeptisk til de delene av fasaden med emaljert glass (er de svarte feltene mellom hver etasje), men jeg synes tegl-partiene fremstår som veldig attraktive og forseggjorte.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Søknaden kan sees i sin helhet her.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 05 Apr 2022, 13:43

    Fredrik wrote: 05 Apr 2022, 07:27 Det har nå blitt sendt inn søknad om rammetillatelse for et nytt kontorbygg i Fridtjof Nansens vei 2 på Majorstuen. Bygget vil bli liggende med fasade ut mot Colosseum skatepark. Det nye bygget er planlagt med seks fulle etasjer og to toppetasjer trukket noe tilbake fra bygningskroppen. Prosjektet er tegnet av A-lab.

    Jeg er ganske skeptisk til de delene av fasaden med emaljert glass (er de svarte feltene mellom hver etasje), men jeg synes tegl-partiene fremstår som veldig attraktive og forseggjorte.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Søknaden kan sees i sin helhet her.
    Helt enig med deg. Som vanlig er de delene av bygget som kan minne om klassiske murbygg vakrest, det er litt morsomt at ALLE de bedre prosjektene på dette forumet har klassiske elementer, uten unntak. Bør kanskje si noe om at estetikk og ikke bare funksjon er viktig. Hovedproblemet er dessverre at området som bygget skal oppføres i er som resten av Oslo, ett makkverk, en parodi, et lappeteppe av forskjellige bygg som ikke passer sammen.
Post Reply 1084 posts

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest