Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 28 Oct 2022, 09:30

    En klar forbedring fra dagens situasjon. Jeg tror likevel det kunne ha blitt enda bedre om man f.eks. valgte å gå for forskjellige typer tegl på de forskjellige fasadene, slik at det fremstod mer som to separate bygg enn ett litt rotete bygg. I tillegg lurer jeg på hvordan forslaget med skråtak ser ut.

    Her er for øvrig prosjektet sett fra andre siden av Plata/Christian Frederiks plass:

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 28 Oct 2022, 09:34

    Faktisk fant et par illustrasjoner av forslaget med skråtak på nettsiden til Lund+Slaatto. Jeg synes ikke det var et spesielt vellykket skråtak.

    Image

    Image

    Image

    Det som bekymrer meg litt er mangelen på illustrasjoner fra Prinsens gate og Fred Olsens gate. Ut i fra hva jeg huser er det her det er planlagt inn- og utkjøring til bussgarasjen og jeg har tidligere vært ganske skeptisk til hvor godt dette kan løses i en urban sammenheng.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 28 Oct 2022, 11:14

    Mad arkitekter har sendt inn en forespørsel om å få avholdt en forhåndskonferanse for rehabiliteringen og utviklingen av Kronprinsens gate 9, som ligger bak Victoria Terrasse på Ruseløkka. Kronprinsens gate består et kontorbygg fra 1964. Det ble bygget som tannlegenes hus og har syv etasjer. Mad foreslår å bygge kontorbygget med ytterligere to etasjer. I tillegg ønsker de å gi bygget en åpnere fasade på gateplan og å rehabilitere de andre fasadene.

    Image

    Image

    Image

    Image

    I saksinnsyn.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Mikael » 28 Oct 2022, 12:05

    Tobias wrote: 27 Oct 2022, 23:56 Bane Nor har planer om å rive parkeringshuset i Prinsens Gate og erstatte det med et kontorbygg med næring i første etasje og avlastningsplasser for buss til tog, hvor bussene kjører inn i en åpning gjennom første etasje. I følge artikkelen er det tegnet et utkast med skråtak og et med flatt tak. Lund+Slaatto er arkitekter.
    Ser ikke hva dette har med arkitekturopprøret å gjøre, dette er ikke akkurat nyklassisisme. I mine øyne fryktelig kjedelig selv om det er positivt at det (selvsagt) åpnes på gateplan.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 28 Oct 2022, 12:47

    Mikael wrote: 28 Oct 2022, 12:05 Ser ikke hva dette har med arkitekturopprøret å gjøre, dette er ikke akkurat nyklassisisme. I mine øyne fryktelig kjedelig selv om det er positivt at det (selvsagt) åpnes på gateplan.
    Ja, jeg reagerte også litt på vinklingen i artikkelen med Arkitekturopprøret. Virker som om journalisten har misforstått hva slags type arkitektur de etterlyser.

    Likevel synes jeg det er en klar forbedring fra i dag, spesielt hvis de går med løsningen for skråtak og får ryddet opp fasaden ut mot plassen (og færre p-plasser vil også forhåpentligvis føre til færre biler i sentrum).
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 28 Oct 2022, 12:59

    En ting som er litt pussig er at det tydeligvis eksisterer to versjoner av den første illustrasjonen av prosjektet; Den ene illustrasjonen som ble brukt i Aftenposten sin artikkel og som ble lagt ut her, og denne versjonen som er lagt ved pressemeldingen fra Bane Nor. Forskjellen er at den midtpartiet av fasaden er gjort én etasje høyere her. Jeg foretrekker den med det høyere midtpartiet ettersom jeg synes det gir det et mer monumentalt preg og gir det en komposisjon som minner om en del klassiske bygg.

    Image

    Bane Nor sin pressemelding.
  • elgranado
    Posts: 19
    Joined: 23 Jul 2022, 22:27
    Has thanked: 0
    Been thanked: 5 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by elgranado » 28 Oct 2022, 15:46

    Fredrik wrote: 28 Oct 2022, 09:34 Faktisk fant et par illustrasjoner av forslaget med skråtak på nettsiden til Lund+Slaatto. Jeg synes ikke det var et spesielt vellykket skråtak.

    Image

    Image

    Image

    Det som bekymrer meg litt er mangelen på illustrasjoner fra Prinsens gate og Fred Olsens gate. Ut i fra hva jeg huser er det her det er planlagt inn- og utkjøring til bussgarasjen og jeg har tidligere vært ganske skeptisk til hvor godt dette kan løses i en urban sammenheng.

    I actually like this proposal with the pitched roof, much better than the other proposal with a messy rooftop, and the elevated middle part with disrupts the symmetry and structure in my opinion.

    This is a step in the right direction, I would have broken down the facades a bit more with the use of different materials to appear two different buildings from the square. But I really hope they go with the pitched roof!

    Refreshing to see a decent project in Oslo, this made me hopeful.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 28 Oct 2022, 21:24

    elgranado wrote: 28 Oct 2022, 15:46
    Fredrik wrote: 28 Oct 2022, 09:34 Faktisk fant et par illustrasjoner av forslaget med skråtak på nettsiden til Lund+Slaatto. Jeg synes ikke det var et spesielt vellykket skråtak.

    Image

    Image

    Image

    Det som bekymrer meg litt er mangelen på illustrasjoner fra Prinsens gate og Fred Olsens gate. Ut i fra hva jeg huser er det her det er planlagt inn- og utkjøring til bussgarasjen og jeg har tidligere vært ganske skeptisk til hvor godt dette kan løses i en urban sammenheng.

    I actually like this proposal with the pitched roof, much better than the other proposal with a messy rooftop, and the elevated middle part with disrupts the symmetry and structure in my opinion.

    This is a step in the right direction, I would have broken down the facades a bit more with the use of different materials to appear two different buildings from the square. But I really hope they go with the pitched roof!

    Refreshing to see a decent project in Oslo, this made me hopeful.
    Sure but in my opinion they should just use proper tiles instead of a see through roof.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 30 Oct 2022, 13:51

    Det har nå blitt sendt inn en anmodning om å få avholdt en forhåndskonferanse for nybygget i Strandgata 19 som ble vist over. Ifølge anmodningen er versjonen med høyere midtparti en videreutvikling av det opprinnelige konkurranse-forslaget (de første illustrasjonene). Versjonen med skråtak ble laget for å imøtekomme bemerkninger fra Byantikvaren. Det er fortsatt ikke bestemt hvilken av de to versjonene som det blir valgt å gå videre med.

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 03 Nov 2022, 16:30

    Linstow vil sammenkoble og transformere bygningene de har kjøpt i henholdsvis Akersgata 13-15 og Tollbugata 32. Arkitekt er Lund + Slaatto.

    https://www.estatenyheter.no/linstow/vi ... ren/354161

    Image

    Slik ser det ut i dag:

    Image

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest