Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • E_Oslo
    Posts: 77
    Joined: 16 Mar 2022, 00:45
    Has thanked: 30 times
    Been thanked: 15 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by E_Oslo » 03 Nov 2022, 22:14

    Jeg liker forslaget. Tollbugt. 32 er i dag et av de mindre velfungerende byggene på gateplan i området, og personlig synes jeg også det er ganske stygt.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 03 Nov 2022, 22:39

    Det er definitivt en oppgradering fra dagens situasjon at jeg tror det vil bidra positivt til bylivet, men synes samtidig at det er litt for anonymt tatt den historiske beliggenheten i betraktning. Kvadraturen skal jo liksom være det nærmeste man kommer en gammelby i Oslo, men dette ser ut som noe som like så godt kunne være bygget i London, Brussels eller andre moderne storbyer. Jeg synes at pregløst er bedre enn stygt, men skulle likevel ønske at man hadde enda større ambisjoner her.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 04 Nov 2022, 02:17

    Fredrik wrote: 03 Nov 2022, 22:39 Det er definitivt en oppgradering fra dagens situasjon at jeg tror det vil bidra positivt til bylivet, men synes samtidig at det er litt for anonymt tatt den historiske beliggenheten i betraktning. Kvadraturen skal jo liksom være det nærmeste man kommer en gammelby i Oslo, men dette ser ut som noe som like så godt kunne være bygget i London, Brussels eller andre moderne storbyer. Jeg synes at pregløst er bedre enn stygt, men skulle likevel ønske at man hadde enda større ambisjoner her.
    Helt sant, men pregløshet er et sentralt aspekt av modernistisk arkitektur så det er vanskelig å gjøre noe med. Når det er sagt er jeg enig med dere, det nye hjørnebygget ser akseptabelt ut i den forstand at det ihvertfall ikke forverrer området. Men vi bør sikte høyere enn dette.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 10 Nov 2022, 16:13

    Det har blitt sendt inn en revidert søknad for det nye kontorbygget i Fridtjof Nansens vei 2 på Majorstuen. Jeg synes partiene med tegl er like attraktive som forrige gang (jeg tror ikke det har blitt gjort noe endringer på dem heller), men de øverste etasjene i glass ser litt rare og klumsete ut.

    Image

    Image

    Image

    Image

    I saksinnsyn.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 10 Nov 2022, 17:04

    Fredrik wrote: 10 Nov 2022, 16:13 Det har blitt sendt inn en revidert søknad for det nye kontorbygget i Fridtjof Nansens vei 2 på Majorstuen. Jeg synes partiene med tegl er like attraktive som forrige gang (jeg tror ikke det har blitt gjort noe endringer på dem heller), men de øverste etasjene i glass ser litt rare og klumsete ut.

    Image

    Image

    Image

    Image

    I saksinnsyn.
    Helt enig med deg, dette er faktisk et SJELDENT eksempel på interessant og noenlunde vakker moderne arkitektur men de øverste etasjene i glass må fjernes ellers så ødelegges ærlig talt resten av bygget.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 15 Nov 2022, 14:21

    Ring2 wrote: 02 May 2022, 22:22 Hei Fredrik. Vet du hva som er planen for dette området? Jeg mener det var snakk om å bygge et lite galleri der ute? Har det skjedd noe mer i prosessen her?

    Image
    En liten oppdatering angående sukkerbiten: Kommunen ønsker nå å kjøpe tomten av Hav eiendom. Dagens midlertidige tilbud vil vedvare i overskuelig fremtid, men på sikt skal det reguleres til friområde.

    Artikkel i Aftenposten.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 15 Nov 2022, 17:43

    Her er noen illustrasjonene fra planforslaget for utviklingen av Bølerlia 73b ved Nøklevann skole. Eiendommen består av et garasjehus med en nærbutikk i første etasje. Planen er å bygge om garasjehuset til et leilighetsbygg med 59 leiligheter. Deler av skjelettet til garasjehuset er tenkt gjenbrukt i fasaden på leilighetsbygget. Planforslaget er laget av Hille Melbye arkitekter på vegne av Fredensborg Bolig.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 20 Nov 2022, 21:28

    Her er litt om planene for Aslakveien 14 på Røa som nå ligger ute til offentlig ettersyn. Eiendommen ligger ut mot Mærradalen og brukes i dag til diverse industri- og næringsvirksomhet. JM Norge (forslagsstiller) ønsker å bygge et boligprosjekt med 219 nye leiligheter. Prosjektet er utformet som et åpent kvartal med høyder fra 5 til 8 etasjer. PBE anbefaler ikke planene og mener blant annet at høydene må nedjusteres.

    Planforslaget er laget av Spor arkitekter. Fristen er satt til januar neste år for å komme med inspill.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Kunngjøringsannonsen kan sees her.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 20 Nov 2022, 22:22

    Mens vi er på den tiden av byen kan det også nevnes prosjektet som er under utvikling i Henriks vei på Hovseter. Prosessen startet allerede tilbake i 2018 med et forslag fra R21 arkitekter om å bygge et antall frittstående leilighetsbygg (eller byvillaer som de kalte det). R21 sendte så inn samme år et bearbeidet forslaget bestående av rekkehus.

    I oktober i år ble det sendt inn enda et nytt forslag for eiendommen, men nå tegnet av Reiulf Ramstad arkitekter. De foreslår en blandet bebyggelse bestående av høyere leilighetsbygg og lavere småhusbebyggelse, noe som ifølge dem vil muliggjøre en bymessig transformasjon av eiendommen samtidig som man ivaretar kvalitetene i området.

    Forslagsstiller er Neptune properties.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    I saksinnsyn.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 21 Nov 2022, 15:33

    Plan- og bygningsetaten har nå avslått søknaden om rammetillatelse for oppføring av et nytt leilighetsbygg i Erling Skjalgssons gate 25 på Frogner (tidligere Frognerhjemmet). Bakgrunnen er at de mener at det planlagte bygget er for høyt og er plassert for tett opp mot nabobebyggelsen.

    Image

    Image

    Brevet med avslaget kan sees her.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests