Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • Jørn
    Posts: 152
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 32 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Jørn » 11 Jan 2023, 13:47

    Hmm har de ikke alt brukt en milliard på å kjøpe tomta :roll:
    Jeg tror at man kunne fått til mye med bygget som står der i dag, skal ikke si noe om det er riktig å fortsatt ha p-hus der men det burde være potensial for å utnytte førsteetasjen bedre på en såpass sentral tomt i sentrum.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 11 Jan 2023, 17:53

    Jørn wrote: 11 Jan 2023, 13:47 Hmm har de ikke alt brukt en milliard på å kjøpe tomta :roll: .
    Ja, det virker som om det er spesielt godt planlagt. Jeg trodde at behovet for en bussterminal var hele grunnen til at de ønsket å bygge det bygget i utgangspunktet.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 12 Jan 2023, 09:37

    Her er et par bilder fra arbeidene med den nye Sentrum brannstasjon som nå begynner å nærme seg ferdigstillelse. Brannstasjonen bygges på en tomt som ligger rett syd for havnelageret. Den er tegnet av Gottlieb Paludan Architects.

    Image

    Image

    Image

    BIldene er lånt fra denne artikkelen.

    To illustrasjoner av slik den er tenkt å bli:

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 17 Jan 2023, 15:43

    Plan- og bygningsetaten har nå innvilget rammetillatelsen for det nye kontorbygget i Fridtjof Nansens vei 2 på Majorstuen. Bygget er tegnet av A-lab.

    Image

    I saksinnsyn.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 17 Jan 2023, 17:49

    Fredrik wrote: 17 Jan 2023, 15:43 Plan- og bygningsetaten har nå innvilget rammetillatelsen for det nye kontorbygget i Fridtjof Nansens vei 2 på Majorstuen. Bygget er tegnet av A-lab.

    Image

    I saksinnsyn.
    Har sine positive elementer, men jeg synes enda den øverste glassdelen ødelegger for helhetsinntrykket desverre. Er også litt bekymret for den grønne salaten, blir sjeldent like fint i virkeligheten som på illustrasjoner når det gjelder sånt ugress.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 17 Jan 2023, 20:00

    Jeg er veldig enig med deg angående de øverste etasjene. Jeg er derimot ikke så enig angående det grønne. Jeg synes generelt at slik vegetasjon ser bra ut når det faktisk bygges. Problemet er heller at det ofte droppes i forbindelse med gjennomføringen av et prosjekt.

    I dette tilfelle har prosjektet allerede kommet langt nok i prosjekteringen til å ha fått rammetillatelse, så da er jeg mindre bekymret for at det vil forsvinne. Om det droppes nå vil det kreves en ny runde med pbe og jeg antar at det er en ganske stor sjanse for at de ikke vil godkjenne endringen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 17 Jan 2023, 21:08

    Kulturministeren har gitt Statsbygg oppdrag om å utrede mulighetene for å bygge et nytt teaterbygg ved siden av det gamle Nasjonalgalleriet på Tullinløkka.

    Image

    Image

    Image

    Artikkel i Aftenposten fra forrige uke.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 17 Jan 2023, 21:19

    Ser ut som et ganske heselig bygg, jeg synes det er nesten frekt å ha med det gamle vakre bygget i illustrasjonen når nybygget er den miserable grå bunkersen, det kan forvirre folk som ikke følger med. Det ødelegger også for sammspillet mellom de forskjellige byggene med å putte denne stygge boksen i midten. Jeg skjønner at de trenger et nytt bygg, men dette må da være uakseptabelt? Hvor lavt kan vi synke?
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 17 Jan 2023, 22:01

    Annevanne wrote: 17 Jan 2023, 21:19 Ser ut som et ganske heselig bygg, jeg synes det er nesten frekt å ha med det gamle vakre bygget i illustrasjonen når nybygget er den miserable grå bunkersen, det kan forvirre folk som ikke følger med. Det ødelegger også for sammspillet mellom de forskjellige byggene med å putte denne stygge boksen i midten. Jeg skjønner at de trenger et nytt bygg, men dette må da være uakseptabelt? Hvor lavt kan vi synke?
    Dette er neppe noe mer enn enkel konseptuell illustrasjon, vil jeg tro, og langt unna hva det ferdige forslaget vil bli. Hvis de i det hele tatt går for en slik løsning på Tullinløkka. Noe jeg egentlig tviler litt på.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 18 Jan 2023, 15:25

    Ja, det vil garantert bli avholdt en arkitektkonkurranse for utformingen av bygget om det blir noe av.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests