Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 872
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 03 Mar 2023, 13:23

    Imponerende stygt. Er det narsissismen til en arkitekt som tror han vet bedre enn hva som er etablert vakkerhet?

    Nå vet ikke jeg hvor mye kontroll arkitekten har over utformingen, men med tanke på byggene rundt så synes jeg ærlig talt arkitekten burde være flau og skamme seg. Hvis noen mener det er for hardt så er det helt greit. Men arrogansen av å bygge et slikt trist makkverk ved siden av vakre bygårder er bare patetisk.

    Hvis dette er hva du er utdannet for å bygge er det faktisk bare å finne noe nytt å drive på med, burde være ulovlig å bygge noe slikt. Dette er ikke arkitektur, dette er en billig boks. Ser ut som noe du får som byggesett fra Ikea. Det er utenkelig for meg at noen kan være stolt av å sette opp noe slikt.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3372
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 334 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 07 Mar 2023, 08:47

    Det har blitt sendt inn enda noen skisser for prosjektet som er under utvikling på Nobels gate 16a på Frogner. Skissene viser en alternativ utforming av prosjektet. Jeg synes det ser veldig fint ut og jeg håper det endelige bygget blir seende ut noe lignende dette.

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • elgranado
    Posts: 19
    Joined: 23 Jul 2022, 22:27
    Has thanked: 0
    Been thanked: 5 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by elgranado » 07 Mar 2023, 10:03

    Fredrik wrote: 07 Mar 2023, 08:47 Det har blitt sendt inn enda noen skisser for prosjektet som er under utvikling på Nobels gate 16a på Frogner. Skissene viser en alternativ utforming av prosjektet. Jeg synes det ser veldig fint ut og jeg håper det endelige bygget blir seende ut noe lignende dette.

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
    Wow this is fantastic! It blends in so well with the surroundings. Finally more and more decent projects in Oslo :D
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3372
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 334 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 07 Mar 2023, 22:09

    We are indeed starting to see more and more of these quasi-traditional projects in the city now.
  • sliwek20
    Posts: 80
    Joined: 15 Mar 2022, 13:29
    Has thanked: 47 times
    Been thanked: 23 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by sliwek20 » 08 Mar 2023, 06:52

    'Byreparasjon' ved Fredensborgveien 50-54
    Tror dette har ikke blitt diskutert her før. Fant lite informasjon online.
    Prosjektet er i gang nå.

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3372
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 334 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 08 Mar 2023, 07:26

    Nei, det var et prosjekt jeg ikke var klar over. I saksmappen så ser jeg at utformingen av bygget er basert på bilder av et uthus som ble revet i 1958, så prosjektet passer vel egentlig best i tråden for restaureringer og rekonstruksjoner.

    Men jeg synes uansett det er fint å se at dette tomrommet fylles med slikt prosjekt. Takk for bildene. :)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3372
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 334 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 09 Mar 2023, 08:36

    Det har nå blitt sendt inn et nytt forslag for utviklingen av A5 i Bjørvika (også kjent som Sadelmakerhullet) ved Børsen. Som vi kan se har omfanget utbyggingsplanene blitt merkbart reduserte i sammenligning med det forrige forslaget. Prosjektet er fortsatt tegnet av Grape Arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Artikkel i Avisa Oslo.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 872
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 09 Mar 2023, 09:43

    Man kunne alltid bygge noe som står i stil med det vakre havnelageret, men neida la oss forstygge oslo videre. De som ødelegger byer burde skamme seg. Trist.

    Det er faktisk perfekt anledning for å bygge noen større klassiske bygg, nettopp fordi et av de største klassiske byggene i Norges historie er rett vedsiden av.
    Last edited by Annevanne on 09 Mar 2023, 10:38, edited 1 time in total.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 214
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 21 times
    Been thanked: 16 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Mikael » 09 Mar 2023, 09:59

    Jeg sliter med å se hvordan dette forslaget forholder seg til noe som helst. Blir sikkert en attraktiv park og en åpen og inviterende førsteetasje, men det akkurat som man på er rar måte forsøker å tilpasse seg omkringliggende bebyggelse (rare skråfasader i stedet for sal-/valmtak) uten at man egentlig gjør det overhodet.

    Og hvorfor i all verden skal fasaden mot sjøen ikke løpe parallelt med havepromenaden/sjøen og i tillegg lage en (tilsynelatende) helt ulogisk forrykkelse i fasaden? Det ser bare utrolig rart ut når promenaden danner et så tydelig premiss for hvordan fasaden mot sjøen bør ligge.
  • jh
    Posts: 30
    Joined: 15 Mar 2022, 18:12
    Has thanked: 23 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by jh » 09 Mar 2023, 10:23

    Jeg synes også dette er et merkelig prosjekt. Isolert sett synes jeg det ser helt greit ut, fin skala, tilsynelatende god materialbruk etc, men som det påpekes her, så synes jeg ikke det forholder seg til sin kontekst i noen særlig grad.

    Det virker på meg som at arkitektene her er mer opptatt av å la seg inspirere av andre, tilsvarende prosjekter langs andre byers havnefronter, heller enn å lese dette spesifikke stedet i Oslo og forholde seg til nettopp dét.
    Jeg ser helt åpenbare paralleller til prosjekter som Cobes utbygging på Papirøen i København, og vinnerforslaget til Lundgaard & Tranberg langs havnefronten i Stavanger. Jeg synes det er en dårlig idé av Grape å la seg inspirere av prosjektene der, heller enn å gjøre som jeg opplever at Cobe og L&T gjør, nemlig å trekke elementer fra omkringliggende bebyggelse i København og Stavanger. Man kan selvfølgelig synes hva man vil om de respektive prosjektene, men at de har tatt inspirasjon fra stedet de føyer seg inn i, er helt åpenbart, noe jeg absolutt ikke opplever er tilfelle med dette prosjektet til Grape, dessverre.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests