Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • Tobias
    Posts: 282
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 46 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 15 Mar 2023, 17:34

    Det raserer ingenting da det allerede står et stygt bygg på tomta:

    Image

    Men er enig i at oppgraderingen ikke er spesielt vellykket. Det er fint at man får fjernet to parkeringsplasser og kledd bygget i et lysere og mykere materiale, men hovedbygget fremstår altfor kassete og hele prosjektet virker å møter Kjelsåsveien dårlig (litt vanskelig å se det nederste partiet på disse bildene).
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 16 Mar 2023, 01:11

    Tobias wrote: 15 Mar 2023, 17:34 Det raserer ingenting da det allerede står et stygt bygg på tomta:

    Image

    Men er enig i at oppgraderingen ikke er spesielt vellykket. Det er fint at man får fjernet to parkeringsplasser og kledd bygget i et lysere og mykere materiale, men hovedbygget fremstår altfor kassete og hele prosjektet virker å møter Kjelsåsveien dårlig (litt vanskelig å se det nederste partiet på disse bildene).
    Det blir litt semantisk, jeg skjønner hva du mener, men i beste fall blir bare den estetiske situasjonen like ille som før om ikke verre. Men hvis jeg skal rette på utsagnet mitt så kan jeg si at området har potensiale for et fint prosjekt, desverre blir ikke den muligheten tatt.
  • Tobias
    Posts: 282
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 46 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 16 Mar 2023, 21:08

    Ettersom tomta allerede er regulert for en høyblokk har dessverre ikke utbygger noen intensiver til å rive og bygge lavere.
  • Ring2
    Posts: 93
    Joined: 02 May 2022, 22:16
    Has thanked: 12 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Ring2 » 16 Mar 2023, 21:59

    Annevanne wrote: 12 Mar 2023, 21:07
    Jeg er ikke enig, Oslo sin utvikling er ikke den samme som i andre storbyer.
    Lol, har du hørt om La Défense? Det ligger i vår felles favorittby ;)
    Annevanne wrote: 12 Mar 2023, 21:07 Oslo er nå kjent for det stygge havneområdet sitt, det er det man får opp når man søker på byen, bilder av stygge barcode, bjørvika, Munchmuseet og den overvurderte operaen. Selvfølgelig har andre storbyer som København og Stockholm også lignende stygge prosjekter, men forskjellen er at når man skal dra frem egenarten til disse byene så er alltid fokuset på de vakre eldre sentrumene. Med andre ord, den utviklingen som foregår i Oslo definerer hva byen er kjent for, de eldre delene er en ettertanke. Slik er det ikke i andre Europeiske hovedstader.
    For det første Anne, du fortsetter å sammenlikne Oslo med det som er hovedseter i tidligere rike kolonimakter.
    For det andre, du definerer altså Oslo basert på hva et google-søk gir hvis du søker "Oslo"? For ikke lenge siden var det Tjuvholmen som dukket opp når du søkte på Oslo. Ja du vet, den bydelen du for noen måneder siden ikke engang ante at eksisterte.
    Om noen år kommer det til å være Grønlikaia/Barcode/Sørenga som dukker opp når du søker "Oslo". Noen år etter dette kommer det til å være Filipstad som dukker opp. Deretter skal det ikke bygges mer langs kysten, og du vil nok se søkeresultater som er mer variert.
    Annevanne wrote: 12 Mar 2023, 21:07
    Oslo har over tiår estetisk ruinert sitt eget sentrum, det kan du se klart når du ser på eldre bilder hvor f.eks Victoria terrasse og slottet står frem som synlige praktbygg, når man ser utover byen idag er disse byggene gjemt bak en endeløs masse av kjedelige firkanter. Oslo kunne vært kjent for sitt vakre historiske sentrum, det er en myte at Oslo ikke har noe å tilby, grunnlaget var der, men slik ble det ikke, nå er ødeleggelsen komplett og det er ingenting vi kan gjøre med det. Men poenget er at denne utviklingen har klare særtrekk sammenlignet med andre hovedstader.
    Men det har jo egentlig ikke det? Du maler med så latterlig stor kost at man ikke kan gjøre noe annet enn å le. Ja, noe har blitt ødelagt (akuratt som i bergen), men samtidig har noe blitt satt tilbake til orgignal stand. I tillegg har man fått helt nye og fantastiske områder som tidligere så helt forjævlig ut.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 16 Mar 2023, 23:37

    Jeg synes nesten litt synd på deg når du fremmer et eksempel som bare bekrefter det jeg sier. Du sliter kanskje med å forstå mine synspunkt, så jeg skal prøve å forklare det slik at også du får det med deg. Heselige tjuvholmen ligger 800 meter fra Akerhus festning og kvadraturen, som liksom skal være det gamle sentrum av Oslo (Renessanse-sentrum, ikke middelalder Oslo). På motsatt side ligger heselige Bjørvika og alle de styggedommene vi har diskutert før. Med andre ord, det gamle sentrum er skivst som en sandwich av heselighet på to sider.

    La Défense ligger ÅTTE kilometer fra Notre dame og Louvre, som er sentrumet av gamle, vakre, Paris. La meg repetere slik at jeg er sikker på at du forstår: ÅTTE KILOMETER. Før man når La Défense er det flere kilometer med homogenitet av vakker klassisk arkitektur (selvfølgelig med sporadiske unntak). Den homogeniteten er bedre ivaretatt i byer som Paris og Roma enn i Oslo, dette er åpenbart og jeg synes det er rart hvis du sliter med å forstå noe så enkelt. Oslos en gang vakre homogenitet blir gradvis ødelagt av bygg som Munchmuseet og Nasjonalmuseet, som sagt, det var en gang hvor Victoria terrase og Slottet var en del av Oslo sin "skyline", nå er disse byggene gjemt bak en rekke styggedommer som ikke er byen verdig. Jeg sier ikke at vi kan reparere alle fortidens tabber, men det hadde vært fint hvis vi tok litt bedre vare på byene våre i nåtiden, men hvis du er en person som elsker rasering og ødeleggelse av vakre steder så skjønner jeg hvis du ikke er enig.

    Jeg håper du nå innser hvor latterlig ditt ikke-eksisterende argument er :)

    La meg si det på denne måten, hvis man hadde bygget klassisk der Bjørvika og Tjuvholmen ligger og heller flyttet den type prosjekter 8 kilometer, nei la oss kutte det ned til 3 kilometer unna det gamle sentrum (Siden det er en mindre by), så hadde jeg danset av glede, fordi Oslo hadde da hatt et fantastisk og vakkert gammelt sentrum hvor praktbygg som havnelageret og Akershus festning ikke blir forstyrret av styggedommer fra vår tid.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 17 Mar 2023, 08:34

    Jeg tenker vi setter et punktum for den diskusjonen her før den sklir helt ut. Begge to har vel uansett fått gjort sin mening klar.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 17 Mar 2023, 11:45

    Fredrik wrote: 17 Mar 2023, 08:34 Jeg tenker vi setter et punktum for den diskusjonen her før den sklir helt ut. Begge to har vel uansett fått gjort sin mening klar.
    Den er grei 😊
  • Ring2
    Posts: 93
    Joined: 02 May 2022, 22:16
    Has thanked: 12 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Ring2 » 17 Mar 2023, 13:04

    Fredrik wrote: 17 Mar 2023, 08:34 Jeg tenker vi setter et punktum for den diskusjonen her før den sklir helt ut. Begge to har vel uansett fått gjort sin mening klar.
    Jeg skulle selvsagt ønske jeg fikk komme med et tilsvar på det meget nedlatende innlegget over her, men du er sjefen Fredrik ;)
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 214
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 20 times
    Been thanked: 16 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Mikael » 17 Mar 2023, 15:29

    Husk at det er mulig å opprette egne tråder i pratehjørnet der man kan diskutere f.eks. Oslo/Bergen vs. europeiske storbyer osv. Å sammenligne forskjellige byer er alltid interessant.

    Men det er fullstendig unødvendig å gjøre diskusjonene om til personangrep, latterliggjøre andres argumenter osv. :)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 21 Mar 2023, 07:36

    Det har nå blitt søkt om rammetillatelse for det lille infill-prosjektet i Industrigata 49 i Homansbyen/på Majorstuen. Infillen er på 4 etasjer og er tegnet a R21 arkitekter. Fasaden er planlagt kledd med skodder som kan åpnes og lukkes avhengig av behov.

    Image

    Skodder:

    Image

    Image

    Søknaden kan sees i sin helhet her.

Who is online

Users browsing this forum: Google Adsense [Bot] and 1 guest