Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 11 May 2022, 19:34

    Surbanpomp wrote: 11 May 2022, 19:15 Stilen passer med det gråhvite nedenfor, som er der allerede i dag. Småkjedelig, men grønnfargen er litt ... jeg liker at man tar litt sjanser. Fresht.
    Hva mener du med å ta sjanser? Dette er så "dusinvare" som det kan bli. Hvis du sier det fordi bygget ikke er grått så er vel det en litt lav bar å sette tenker jeg. Men ja det er en grei farge.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Surbanpomp » 12 May 2022, 09:11

    Annevanne wrote: 11 May 2022, 19:34Hva mener du med å ta sjanser?
    Pådra seg sinte naboklager om "altfor fremtredende og sjenerende" o.l., noe som kunne påvirke den politiske prosessen og dermed sjansene for å få prosjektet igjennom.

    Disse folka jobber for penger, selvsagt.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 12 May 2022, 10:19

    Regjeringen har bestemt seg for å skrote Bygg B og E i det nye regeringskvartalet for å spare penger.

    https://www.nrk.no/norge/nytt-regjering ... 1.15961457

    Betyr det at den gamle brannstasjonen får stå, mon tro?
    Attachments
    regjeringskvartalet.jpeg
    regjeringskvartalet.jpeg (121.94 KiB) Viewed 1168 times
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Surbanpomp » 12 May 2022, 12:22

    Jeg synes ærlig talt de burde ha lagt hele det terrormålet et annet sted, men så nytt var det ingen som ville tenke, gud forby at regjeringen ikke lenger skulle holde til i gangavstand til VG.

    Det var sånn ca én avis som i kjølvannet av 22. juli innså at de kanskje hadde vært litt korttenkt i å henge seg på freppernes argumenter for fri biltilgang til Grubbegata. Først nå begynner man å snakke om hvor mange ekstra milliarder man skal bruke på å holde bilene enda noen meter vekk i vertikal distanse.

    Imens har man lett etter områder for en politi-operasjonssentral - og et nytt område for fengselet. NRK har skullet flytte. Fornebu har vært diskutert opp og i mente. Og ikke engang kom med argumentet om at Fornebu ikke er i Oslo - det ville ha vært det minste problemet å "løse" i det makkverket av en regionreform.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Surbanpomp » 12 May 2022, 12:35

    Og Oslo ber om at Hammersborgtunnelen stenges: https://www.aftenposten.no/oslo/i/oWOXz ... rsikre-den

    Den må jo uansett stenges i noen år, og man må finne midlertidige ferdselsårer - ja, hvorfor ikke finne en mulighet som faktisk funker?
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 12 May 2022, 19:52

    Surbanpomp wrote: 12 May 2022, 09:11
    Annevanne wrote: 11 May 2022, 19:34Hva mener du med å ta sjanser?
    Pådra seg sinte naboklager om "altfor fremtredende og sjenerende" o.l., noe som kunne påvirke den politiske prosessen og dermed sjansene for å få prosjektet igjennom.

    Disse folka jobber for penger, selvsagt.
    Jeg synes ikke vi skal arkitektene og utbyggerne for stor ære her. Grønnfargen kom som et resultat av tilbakemeldinger de fikk fra kommunen. De så opprinnelig for seg et prosjekt som i hovedsak var kledd med gråtoner:

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 12 May 2022, 20:03

    Fredrik wrote: 12 May 2022, 19:52
    Surbanpomp wrote: 12 May 2022, 09:11 Pådra seg sinte naboklager om "altfor fremtredende og sjenerende" o.l., noe som kunne påvirke den politiske prosessen og dermed sjansene for å få prosjektet igjennom.

    Disse folka jobber for penger, selvsagt.
    Jeg synes ikke vi skal arkitektene og utbyggerne for stor ære her. Grønnfargen kom som et resultat av tilbakemeldinger de fikk fra kommunen. De så opprinnelig for seg et prosjekt som i hovedsak var kledd med gråtoner:

    Image
    Kanskje jeg er den eneste, men det opprinnelige prosjekt er så grusomt at det er vanskelig å finne ord. At noen kan tegne noe så stygt som skal bli bygget i virkeligheten, og som folk må gå forbi hver dag, ja det sier litt om arkitektbransjen. Setter faktisk litt pris på det prosjektet som ble istenefor, selv om det heller ikke er noe å skryte av. Altså når dette var det opprinnelige skjønner jeg hvorfor folk setter pris på grønnfargen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 12 May 2022, 20:07

    Tobias wrote: 12 May 2022, 10:19 Regjeringen har bestemt seg for å skrote Bygg B og E i det nye regeringskvartalet for å spare penger.

    https://www.nrk.no/norge/nytt-regjering ... 1.15961457

    Betyr det at den gamle brannstasjonen får stå, mon tro?
    Jeg synes ikke det er noe stort tap for byen, men samtidig tror jeg det vil se litt pussig ut med de fire høye byggene i regjeringskvartalet uten Bygg B som trapper dem ned mot resten av byen.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Surbanpomp » 12 May 2022, 23:24

    Fredrik wrote: 12 May 2022, 19:52Jeg synes ikke vi skal arkitektene og utbyggerne for stor ære her. Grønnfargen kom som et resultat av tilbakemeldinger de fikk fra kommunen. De så opprinnelig for seg et prosjekt som i hovedsak var kledd med gråtoner:
    Haha. Og litt gult for å "matche" naboen over veien.
    Takk for korreksjon.

    Ser forresten at https://fredensborgbolig.no/project/sandakerveien-78/ fortsatt påstår at det er "100" leiligheter, mens den er nedskalert til 69. Gjetter at de bare har byttet ut bildet, og at denne teksten stod på den forrige også:

    Et viktig parameter i utvikling av område har vært å tenke innside/utsiden. Eksterne fasader gjenspeiler byen og sin kompleksitet med flere farger, former og materialer. Internt i gården skapes et intimt miljø, enkelt, varmt og med en sterk identitet.

    :mrgreen: <--- "kommunefarget"
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 14 May 2022, 09:26

    Her er et par illustrasjoner som arkitektkontoret Niels Torp har laget for en mulig fjordby på Vækerø. Ut i fra hva jeg forstår er illustrasjonene primært laget som et slags innlegg i debatten om fremtiden til Fornebubanen og stasjonen som er tenkt bygget på Vækerø.

    Image

    Image

    Kilde til illustrasjonene.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests