Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • jh
    Posts: 30
    Joined: 15 Mar 2022, 18:12
    Has thanked: 21 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by jh » 29 Apr 2022, 19:16

    Jeg har også vært utrolig skeptisk til dette prosjektet helt fra start, og gikk selv forbi for halvannen ukes tid siden for å kikke, og det var enda verre enn jeg hadde regnet med.

    Jeg synes ikke man nødvendigvis trenger å direkte videreføre omkringliggende arkitektur, som Annevanne er fortaler for her. Jeg synes dog som minimum at man burde låne et eller annet element i formgivningen av det nye man tilfører. Dette kan fint gjøres uten stilkopi, eksempelvis gjennom bruk av proporsjoner, rytme, høyder, materialvalg eller noe slikt, for å sørge for en eller annen form for stedstilpasning, relasjon og respekt for det som allerede finnes på stedet. Dette prosjektet har, slik jeg ser det, ikke hatt noe av dette med, hele veien fra start, og så har det dessverre kun gått nedover og blitt enda verre. Det er synd, for Grønland fortjener mye bedre enn både dette prosjektet og de store mastodontene lengre oppe i gata ved Botsparken.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 29 Apr 2022, 20:12

    Utviklingen av Grønland har generelt vært hel-elendig dessverre. Det er vanskelig å si noe annet.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 29 Apr 2022, 21:06

    jh wrote: 29 Apr 2022, 19:16 Jeg har også vært utrolig skeptisk til dette prosjektet helt fra start, og gikk selv forbi for halvannen ukes tid siden for å kikke, og det var enda verre enn jeg hadde regnet med.

    Jeg synes ikke man nødvendigvis trenger å direkte videreføre omkringliggende arkitektur, som Annevanne er fortaler for her. Jeg synes dog som minimum at man burde låne et eller annet element i formgivningen av det nye man tilfører. Dette kan fint gjøres uten stilkopi, eksempelvis gjennom bruk av proporsjoner, rytme, høyder, materialvalg eller noe slikt, for å sørge for en eller annen form for stedstilpasning, relasjon og respekt for det som allerede finnes på stedet. Dette prosjektet har, slik jeg ser det, ikke hatt noe av dette med, hele veien fra start, og så har det dessverre kun gått nedover og blitt enda verre. Det er synd, for Grønland fortjener mye bedre enn både dette prosjektet og de store mastodontene lengre oppe i gata ved Botsparken.
    Jeg håper at det ikke er noe stigma rundt såkalt "stilkopiering", jeg har ingenting imot helt nye originale prosjekter så lenge det er høy kvalitet, men jeg støtter også "stilkopiering" hvis det betyr å stedstilpasse prosjekter slik at de ikke ødelegger for et område.
  • jh
    Posts: 30
    Joined: 15 Mar 2022, 18:12
    Has thanked: 21 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by jh » 29 Apr 2022, 23:07

    Annevanne wrote: 29 Apr 2022, 21:06 Jeg håper at det ikke er noe stigma rundt såkalt "stilkopiering", jeg har ingenting imot helt nye originale prosjekter så lenge det er høy kvalitet, men jeg støtter også "stilkopiering" hvis det betyr å stedstilpasse prosjekter slik at de ikke ødelegger for et område.
    Jeg har ingenting imot stilkopiering, noen ganger kan det være et utmerket valg, som for eksempel prosjektene vi har sett i Skudeneshavn i en annen tråd her på forumet. Jeg synes bare debatten har en tendens til noen ganger å ende i litt enten eller-retorikk (fra arkitekturopprøet for eksempel), hvor hvis noe nytt er for dårlig, så er løsningen en direkte kopi av det gamle som er velprøvd og "alle" liker, så jeg ville bare prøve å nyansere med et tredje alternativ. Vi er visst tilsynelatende mer enige enn uenige her.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 29 Apr 2022, 23:28

    jh wrote: 29 Apr 2022, 23:07
    Annevanne wrote: 29 Apr 2022, 21:06 Jeg håper at det ikke er noe stigma rundt såkalt "stilkopiering", jeg har ingenting imot helt nye originale prosjekter så lenge det er høy kvalitet, men jeg støtter også "stilkopiering" hvis det betyr å stedstilpasse prosjekter slik at de ikke ødelegger for et område.
    Jeg har ingenting imot stilkopiering, noen ganger kan det være et utmerket valg, som for eksempel prosjektene vi har sett i Skudeneshavn i en annen tråd her på forumet. Jeg synes bare debatten har en tendens til noen ganger å ende i litt enten eller-retorikk (fra arkitekturopprøet for eksempel), hvor hvis noe nytt er for dårlig, så er løsningen en direkte kopi av det gamle som er velprøvd og "alle" liker, så jeg ville bare prøve å nyansere med et tredje alternativ. Vi er visst tilsynelatende mer enige enn uenige her.
    Det er vi, vi kommer nok ikke alltid til å være enige om hva som er kvalktetsprosjekter. Men det er selvfølgelig helt greit.
  • E_Oslo
    Posts: 77
    Joined: 16 Mar 2022, 00:45
    Has thanked: 30 times
    Been thanked: 15 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by E_Oslo » 29 Apr 2022, 23:52

    Annevanne wrote: 29 Apr 2022, 09:15
    Jeg må si meg uenig, den opprinnelige planen er nærmest like ille. Det jeg ikke skjønner er hvorfor man ikke kan videreføre arkitekturen fra omkringliggende bygårder istedenfor å måtte lage en rotete fasade uten mål og mening.
    Hva man synes fint er jo smak og behag. Akkurat her vil jeg si at det ikke er helt lett å videreføre arkitekturen fra omkringliggende bygårder, da gårdene på hver side har svært forskjellig stil. Jeg synes selv at orginalforslaget gjenspeilet skalaen på respektive byggene, og tilførte noe nytt og spennende.

    Og så tror jeg også at selv ved en 1880-talls stilkopi ville en utbygger som kutter så ekstremt på kvaliteten som her kuttet de fleste detaljene og materialkvalitetene som gjør de gamle murgårdene fine.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 30 Apr 2022, 09:37

    Hille Melbye arkitekter har sendt inn et ønske om å få avholdt en forhåndskonferanse for et infill-prosjekt i Youngs gate 2 og 4. Prosjektet bygger på en reguleringsplan som ble vedtatt av bystyret i november i 2008. Det vil erstatte to lavere og slitne bygårder som står på eiendommene i dag.

    Nybygget er utformet som to separate volumer på fire fulle etasjer. I tillegg er det en noe tilbaketrukket toppetasje. Hvert av volumene er tenkt med fasader med litt forskjellig utførelse; Det nærmest Storgata er planlagt med mørk grå tegl og det andre er tenkt kledd med rødlig teglstein.

    Utbygger er Olav Thon-selskapet Austlid Eiendom.

    Jeg synes dette ser relativt bra ut. Dette er av den typen konservativ modernisme som jeg synes passer veldig godt i slike etablerte bymiljøer. Det eneste jeg er skeptisk til er den tilbaketrukne toppetasjen, som er svært dårlig integrert inn med resten av bygget. Selvsagt så er det alltid et forbehold om at det ikke skjer forenklinger eller andre endringer.

    Image

    Image

    Image

    Image

    I saksinnsyn.
  • sliwek20
    Posts: 79
    Joined: 15 Mar 2022, 13:29
    Has thanked: 43 times
    Been thanked: 23 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by sliwek20 » 30 Apr 2022, 13:37

    Hvis jeg husker riktig, så ble det en boligbygg forslått der tidligere. Blir det kontor istedet? Trist... :x
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 30 Apr 2022, 13:59

    sliwek20 wrote: 30 Apr 2022, 13:37 Hvis jeg husker riktig, så ble det en boligbygg forslått der tidligere. Blir det kontor istedet? Trist... :x
    Ja, det kan se sånn ut. Ifølge arkitektene er det ikke mulig å få til boliger med akseptable lysforhold der (noe som også var hvorfor det forrige prosjektet ble avslått).
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 30 Apr 2022, 15:23

    Fredrik wrote: 30 Apr 2022, 09:37 Hille Melbye arkitekter har sendt inn et ønske om å få avholdt en forhåndskonferanse for et infill-prosjekt i Youngs gate 2 og 4. Prosjektet bygger på en reguleringsplan som ble vedtatt av bystyret i november i 2008. Det vil erstatte to lavere og slitne bygårder som står på eiendommene i dag.

    Nybygget er utformet som to separate volumer på fire fulle etasjer. I tillegg er det en noe tilbaketrukket toppetasje. Hvert av volumene er tenkt med fasader med litt forskjellig utførelse; Det nærmest Storgata er planlagt med mørk grå tegl og det andre er tenkt kledd med rødlig teglstein.

    Utbygger er Olav Thon-selskapet Austlid Eiendom.

    Jeg synes dette ser relativt bra ut. Dette er av den typen konservativ modernisme som jeg synes passer veldig godt i slike etablerte bymiljøer. Det eneste jeg er skeptisk til er den tilbaketrukne toppetasjen, som er svært dårlig integrert inn med resten av bygget. Selvsagt så er det alltid et forbehold om at det ikke skjer forenklinger eller andre endringer.

    Image

    Image

    Image

    Image

    I saksinnsyn.
    Akseptabelt. Men det hadde virkelig gjort seg med valmtak.

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 1 guest