Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • jh
    Posts: 30
    Joined: 15 Mar 2022, 18:12
    Has thanked: 23 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by jh » 19 Apr 2022, 22:09

    Fredrik wrote: 19 Apr 2022, 09:40 Det har nå blitt søkt om rammetillatelse for å oppføre et nytt bolig- og næringsbygg i Marstrandgata 9 og 11 på Rodeløkka. Eiendommen er en del av det tidligere industriområdet som ligger rett vest for trehusbebyggelsen som Rodeløkka er så kjent for. Prosjektet baserer seg på en reguleringsplan som ble vedtatt i juni i fjor.

    Det nye bygget vil ha seks etasjer og vil inneholde 74 leiligheter. Fasadene mot gaten vil bli utført i tegl lagt i et mønster inspirert av områdets industribebyggelse. Hjørnet mot Marstrandgata/Stockholmgata er markert med et karnapp.

    Prosjektet er tegnet av Vigsnæs + Kosberg arkitekter på vegne av Bonum.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Søknaden kan sees i sin helhet her.
    Jeg synes dette prosjektet lover veldig godt, både ut ifra de foreløpige visualiseringene, samt det du nevner om parallellen til prosjektet i Asker. Arkitekturen er ikke nødvendigvis særlig spennende, men jeg syns prosjektet fremstår elegant, relativt velproporsjonert (skulle gjerne sett en høyere førsteetasje), og med høy kvalitet både materialemessig og utførelsen av detaljene. Det minner meg litt om en del av nybyggene man ser mye av i København for tiden, som - til tross for forbedringspotensiale - er enormt mye bedre enn det meste som bygges i Oslo, hva materialitet angår.

    Hvis alle nye prosjekter i Oslo holdt tilsvarende nivå som dette prosjektet eller bedre, synes jeg det ville vært et enormt steg i riktig retning for byens utvikling som helhet.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 214
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 20 times
    Been thanked: 16 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Mikael » 20 Apr 2022, 08:35

    Enig med siste taler. En høyere førsteetasje ville gjort mye for hvordan bygget oppleves fra gaten og også gjort at volumet fremstod mer velproporsjonert. Virker som at man i en del prosjekter vektlegger at ny bebyggelse skal ha samme gesimshøyde som omkringliggende bebyggelse på bekostning av en åpen og innbydende førsteetasje.

    Men det øvrige virker lovende.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 20 Apr 2022, 18:57

    Fredrik wrote: 19 Apr 2022, 21:44
    Annevanne wrote: 19 Apr 2022, 18:35 Kunne vært enda bedre men dette er arkitekter som faktisk prøver å lage noe fint, og det er det stor respekt av. Ser ganske bra ut.
    Jeg er overrasket over hvor positiv du var til det prosjektet, men jeg er enig med deg; Både i det at det kunne vært enda bedre, men også i det at virker som om de faktisk har prøvd å lage noe som ser fint ut. Prosjektet er for øvrig tegnet av det samme arkitektkontoret som stod bak Wesselkvartalet i Asker, så jeg forventer at utførelsen blir god og at det ikke blir ødelagt av billige løsninger.

    Mer generelt synes jeg at man begynner å få en del gode eksempler på moderne tegl-bygg nå. Jeg personlig håper at dette er en trend som fortsetter videre.
    Enig, mitt hovedproblem er løsningen på hjørne av bygningen. De skulle ha fortsatt den skrå utformingen istedenfor å ha utstikkende vinduer.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 20 Apr 2022, 21:41

    Annevanne wrote: 20 Apr 2022, 18:57 Enig, mitt hovedproblem er løsningen på hjørne av bygningen. De skulle ha fortsatt den skrå utformingen istedenfor å ha utstikkende vinduer.
    Det er verdt å merke seg at kreves en dispensasjon fra reguleringsbestemmelse for å få til den løsningen på hjørnet, noe som det absolutt ikke er gitt at den får. Så det er mulig at den delen forsvinner.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 23 Apr 2022, 15:04

    Her er noen ferske illustrasjoner av storprosjektet som er planlagt i Pilestredet 75 C på Bislett. Det markedsføres under navnet Nora. Eiendommen ble ferdig regulert i 2020. Prosjektet vil inneholde hele 170 nye leiligheter og vil ligge med Stensparken som nærmeste nabo. Utbygger er KLP Eiendom. Arcasa var ansvarlig for planforslaget, men jeg er usikker på om de også er engasjert for den endelige prosjektereringen. Planen er å starte av leilighetene i løpet av første kvartal til neste år.

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene ble funnet på nettsiden til Røisland & Co.
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    MJÖLNER
    Rating: 16.67%
  • Jørn
    Posts: 155
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 34 times
    Been thanked: 39 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Jørn » 24 Apr 2022, 23:29

    Mikael wrote: 20 Apr 2022, 08:35 Enig med siste taler. En høyere førsteetasje ville gjort mye for hvordan bygget oppleves fra gaten og også gjort at volumet fremstod mer velproporsjonert. Virker som at man i en del prosjekter vektlegger at ny bebyggelse skal ha samme gesimshøyde som omkringliggende bebyggelse på bekostning av en åpen og innbydende førsteetasje.

    Men det øvrige virker lovende.
    Dessverre så er det vel ikke prosjektene som vektlegger gesimshøyden på bekostning av etasjene under som det er kommunen gjennom kommuneplanen for indre by :/
    Jeg skulle ønske at de snart inser at ikke høyde på centimeteren er det viktigste grepet for at ny bebyggelse ikke skal stikke ut blant eldre bebyggelse, men at man kunne finne verktøy som heller favoriserer etasjehøyde og antall på en måte som faktisk sikrer gode boliger for de som flytter inn i stedet for å prioritere "harmoni" i overflaten. (så slipper man bygg som dette https://www.google.no/maps/@59.9094857, ... 384!8i8192 som har "riktig gesimshøyde" målt mot byggene litt lenger ned i gata men ikke har noen av kvalitetene forøvrig).
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 25 Apr 2022, 07:28

    Jørn wrote: 24 Apr 2022, 23:29

    Dessverre så er det vel ikke prosjektene som vektlegger gesimshøyden på bekostning av etasjene under som det er kommunen gjennom kommuneplanen for indre by :/
    Jeg skulle ønske at de snart inser at ikke høyde på centimeteren er det viktigste grepet for at ny bebyggelse ikke skal stikke ut blant eldre bebyggelse, men at man kunne finne verktøy som heller favoriserer etasjehøyde og antall på en måte som faktisk sikrer gode boliger for de som flytter inn i stedet for å prioritere "harmoni" i overflaten. (så slipper man bygg som dette https://www.google.no/maps/@59.9094857, ... 384!8i8192 som har "riktig gesimshøyde" målt mot byggene litt lenger ned i gata men ikke har noen av kvalitetene forøvrig).
    Ja, det er jeg helt enig i. Mange eldre områder preges jo av ganske varierte høyder på bebyggelsen, uten at jeg synes det gjør noe for opplevelsen av området i dag. Ta f.eks. dette partiet fra Hegdehaugsveien:

    Image

    Svært forskjellige høyder, men det føles likevel harmonisk og fint.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 214
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 20 times
    Been thanked: 16 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Mikael » 25 Apr 2022, 09:54

    Jørn wrote: 24 Apr 2022, 23:29 (så slipper man bygg som dette https://www.google.no/maps/@59.9094857, ... 384!8i8192 som har "riktig gesimshøyde" målt mot byggene litt lenger ned i gata men ikke har noen av kvalitetene forøvrig).
    Ja, dette er et rimelig godt eksempel på hvor dårlig gesimshøyde er som verktøy alene er for å styre kvalitet/"harmoni" :!:
  • jh
    Posts: 30
    Joined: 15 Mar 2022, 18:12
    Has thanked: 23 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by jh » 25 Apr 2022, 18:53

    Fredrik wrote: 25 Apr 2022, 07:28
    Jørn wrote: 24 Apr 2022, 23:29

    Dessverre så er det vel ikke prosjektene som vektlegger gesimshøyden på bekostning av etasjene under som det er kommunen gjennom kommuneplanen for indre by :/
    Jeg skulle ønske at de snart inser at ikke høyde på centimeteren er det viktigste grepet for at ny bebyggelse ikke skal stikke ut blant eldre bebyggelse, men at man kunne finne verktøy som heller favoriserer etasjehøyde og antall på en måte som faktisk sikrer gode boliger for de som flytter inn i stedet for å prioritere "harmoni" i overflaten. (så slipper man bygg som dette https://www.google.no/maps/@59.9094857, ... 384!8i8192 som har "riktig gesimshøyde" målt mot byggene litt lenger ned i gata men ikke har noen av kvalitetene forøvrig).
    Ja, det er jeg helt enig i. Mange eldre områder preges jo av ganske varierte høyder på bebyggelsen, uten at jeg synes det gjør noe for opplevelsen av området i dag. Ta f.eks. dette partiet fra Hegdehaugsveien:

    Image

    Svært forskjellige høyder, men det føles likevel harmonisk og fint.
    Jeg er helt enig i at gesimshøyder ikke nødvendigvis er avgjørende for helhetsinntrykket i et område, men jeg tenker det er viktig å ta med i beregningen at på et sted som dette, så fungerer helhetsinntrykket godt fordi man har stor grad av homogenitet og orden hva angår stort sett alle andre parametere enn nettopp høyder. Ting som arkitektoniske stilarter, byggenes fargepalett og materialitet, rytme og proporsjoner, samt hvordan de møter gaten på en velorganisert rekke. Hvis det var stor grad av forskjelligartet arkitektur både stil- og materialemessig, samt større variasjoner i fargepalett, så hadde dette inntrykket vært noe ganske annet.

    Man trenger ikke dra lenger enn til andre enden av "samme" gate, mot Majorstuen, for å finne et godt eksempel på det jeg mener, ved kvartalene rett før man ankommer Valkyrie Plass. Her er både forskjellige etasjehøyder, forskyvninger i byggenes plassering mot gate, sprikende stilarter, materialitet og farger med på å samlet sett skape et relativt rotete helhetsinntrykk.

    Nettopp på grunn av disse faktorene tenker jeg at det ofte er et uforholdsmessig ensidig høydefokus i diskusjonene i Oslo. Jeg tenker at det er utrolig mye annet som spiller inn på hvorvidt byutviklingen blir god eller dårlig, og ønsker meg større fokus på arkitektonisk kvalitet, harmoni og overordnede grep og planer i møte med eksisterendne by og bygningsmasse. Jeg tror det er mye mer fruktbart i lengden, enn flisespikkeri rundt hvorvidt et nybygg er noen meter for høyt eller lavt i forhold til dominerende gesimshøyde i et område.
    Last edited by jh on 25 Apr 2022, 18:58, edited 1 time in total.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 25 Apr 2022, 19:02

    Ja, jeg er enig i alt det du sier JH, men det var egentlig poenget mitt: At høyden i seg selv ikke har så stor betydning hvor hvorvidt et området fremstår som harmonisk og vellykket. I stedet handler det mer om alt det andre du nevner. Derfor mener jeg også at man i større grad bør fokusere på nettopp det.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests