1 steg fram, 2 tilbake. Et ok/middelmådig prosjekt, men det hvite bygget bryter med husrekken og de brune byggene er også et brudd. Nesten som man ikke klarer helt å bestemme seg for hvilken stil man ønsker.Fredrik wrote: ↑07 Jul 2022, 13:18 Her er en oversiktsillustrasjon over det nye i Hokksund.
[url=https://www.bygdeposten.no/snart-byggestart-for-boligprosjektet-i-hokksund-sentrum-et-byutviklingsprosjekt/s/5-58-236002]Illustrasjonen er tatt fra denne artikkelen i Bygdeposten.
Hva mener du? At det er bedre å mikse stiler for å få en eller annen kontrast?KvikHalden wrote: ↑11 Jul 2022, 13:19 Bare bra hvis det framstår som et kvartal som er blitt til over tid enn et enkeltprosjekt.
Når det gjelder gamlebyer så har jeg ikke vært i Bern men jeg har vært i byer som Dubrovnik og Krakow (og mange flere), selv om mange av byggene er bygd i samme stil (f.eks. gotisk, romansk, renessanse, nygotisk, etc) så merker jeg nesten alltid at hvert eneste bygg har sine egne små detaljer og sitt eget særpreg. Finnes det unntak? Helt sikkert. Men når det gjelder de stygge, uninspirerte, sjelløse og billige menneskekassene som oppføres idag av utbyggere som obos så er det nesten alltid copy paste, til og med de såkalte prakteksemplene av modernistisk arkitektur slipper ikke unna, for eksempel: vannkunsten i bjørvika skal jo så og si kopieres, eneste forskjellen er den røde fargen på de "NYE" byggene. Jeg har ingen problemer med å blande vakre stilarter som gotisk, romansk, renessanse etc, det er gode kombinasjoner med uendelig variasjoner. Men når det gjelder å blande modernistiske oppføringer inn i eksisterende kvartaler så synes ihvertfall ikke jeg det er særlig positivt. Men det får vi nok bare være uenig om.KvikHalden wrote: ↑14 Jul 2022, 23:21 Jeg er er generelt motstander av store områder som er føles kunstige pga veldig lik byggestil. Jeg er også den fyren som ikke føler meg vel i gamle Bern pga. alle bygg ser like ut.
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests
© 2022 NyUrban. Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited.