Ås | Område | Sentralområdet
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Ås | Område | Sentralområdet

    by Fredrik » 13 Jul 2022, 11:39

    Det har nå blitt lansert en egen nettside for prosjektet som er planlagt bygget på felt BS5. Prosjektet markedsføres under navnet Sentrumshagene. På nettsiden er det og publisert en ny illustrasjon av prosjektet. Vindusarealene har blitt gjort noe mindre siden sist, men ellers ser det uforandret ut.

    Image

    Prosjektets nettside.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Ås | Område | Sentralområdet

    by Fredrik » 15 Nov 2022, 20:12

    Her er noen flere illustrasjoner av planene for Langbakken 18 til 22 og Myrveien 2. Planforslaget ble nylig førstegangsbehandlet i kommunens hovedutvalg for teknikk og plan der det ble besluttet å sende planene ut på høring. Dark arkitekter har tegnet prosjektet.

    Jeg synes dette så ganske greit ut egentlig. Jeg synes det minner meg om en del prosjekter i London, noe jeg synes jeg er god ting.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Ås | Område | Sentralområdet

    by Fredrik » 21 Nov 2022, 14:44

    Noen illustrasjoner som har blitt sendt inn i forbindelse med en forhåndskonferanse for utviklingen av Moerveien 12, som representerer felt BS7 i områdeplanen for Ås sentrum. Prosjektet baserer seg på en reguleringsplan som ble vedtatt av kommunestyret i juni i år. Det er tegnet av Tag arkitekter.

    Selv om dette ikke er den mest spennende arkitekturen, så synes jeg likevel det representerer en stor forbedring for slik prosjektet så ut i planfasen (de to siste illustrasjonene).

    Image

    Image

    Image

    Image

    Tidligere illustrasjoner av prosjektet:

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Ås | Område | Sentralområdet

    by Fredrik » 30 Nov 2022, 20:12

    Planforslaget for reguleringen av Brekkeveien 12-18 (felt BS9). Fristen har blitt satt til den 16. januar for å komme med innspill.

    Jeg liker bruken av rutete vinduer. Det gir bygget et langt mer spennende uttrykk enn det ellers villa ha hatt. Så gjenstår det selvsagt å se om det er noe som ender opp på det endelige prosjektet.

    Image

    Image

    Image

    Kunngjøringsannonsen.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Ås | Område | Sentralområdet

    by Annevanne » 30 Nov 2022, 20:44

    Fredrik wrote: 30 Nov 2022, 20:12 Planforslaget for reguleringen av Brekkeveien 12-18 (felt BS9). Fristen har blitt satt til den 16. januar for å komme med innspill.

    Jeg liker bruken av rutete vinduer. Det gir bygget et langt mer spennende uttrykk enn det ellers villa ha hatt. Så gjenstår det selvsagt å se om det er noe som ender opp på det endelige prosjektet.

    Image

    Image

    Image

    Kunngjøringsannonsen.
    Dette ser ikke så ille ut, de burde gått for en mer spennende farge, trappetårnene er ganske stygge, men alt i alt så er det ganske bra. Men som jeg sier, hvorfor ikke gå hele veien istedenfor kompromiss? Dette minner meg litt om jugendstil men det er desverre ikke helt der. Den store utgangen/pasasjen ut mot toglinjen burde også være buet, det samme gjelder vinduene i første etasje ut mot bilveien (næringsdelen).

    Det jeg også liker er at forslaget er ikke så veldig tilpasset styggheten i området, man skal ikke tilpasse seg stygghet, man bør alltid gå for skjønnhet og håpe at styggedommene blir revet senere og erstattet av noe som er vakkert.
    Nok en gang, så lite ber folk om, bare dette minimumsforsøket på litt vakkerhet vil være nok til at mange er fornøyde, det er ikke mye å spør om, men utbyggerne og modernister later som det er det.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Ås | Område | Sentralområdet

    by Fredrik » 30 Nov 2022, 21:01

    Angående trappetårnene så jeg er usikker på hvorfor, men slike dominerende trappetårn er veldig vanlig på norske prosjekter. Selv prosjekter hvor det virker som om man har lagt litt jobb i å få det til å se fint ut. Jeg ser svært sjeldent noe tilsvarende på utenlandske prosjekter.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Ås | Område | Sentralområdet

    by Annevanne » 30 Nov 2022, 21:14

    Fredrik wrote: 30 Nov 2022, 21:01 Angående trappetårnene så jeg er usikker på hvorfor, men slike dominerende trappetårn er veldig vanlig på norske prosjekter. Selv prosjekter hvor det virker som om man har lagt litt jobb i å få det til å se fint ut. Jeg ser svært sjeldent noe tilsvarende på utenlandske prosjekter.
    Yup, trappetårn på skikkelige jugendbygg kan være utrolig vakre, så hvis de går i den retningen (som de har gjort med deler av bygget) så vet de hvor de kan hente inspirasjon. Ærlig talt tror jeg ikke det en gang hadde vært dyrere i dette tilfellet.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Ås | Område | Sentralområdet

    by Fredrik » 06 Feb 2023, 19:01

    Bakke (utbyggerselskap) har publisert en video som presenterer Fredheimkvartalet i detalj:


    youtu.be/ij9wunChIdk
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Ås | Område | Sentralområdet

    by Fredrik » 09 May 2023, 11:07

    Salget er nå i gang av Sentrumshagene-prosjektet og her er noen nye illustrasjoner av prosjektet. Som vi kan har man valgt å gå for en litt annen utførelse på mursteinen enn i de tidligere illustrasjonene.

    Jeg setter et stort spørsmålstegn med hvor troverdig alle de hengende grønne plantene er ...

    Image

    Image

    Image

    Image

    Nettsiden.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Ås | Område | Sentralområdet

    by Fredrik » 13 Jun 2023, 22:19

    Salget av leilighetene i Fredheimkvartalet og her er en del nye illustrasjoner av prosjektet.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    På Finn.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest