Post Reply 136 posts
Bergen | Byutvikling og prosjekter
  • thomas
    Posts: 6
    Joined: 05 Sep 2022, 10:11
    Has thanked: 0
    Been thanked: 0

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by thomas » 21 Nov 2022, 13:45

    sliwek20 wrote: 21 Nov 2022, 11:43
    Tobias wrote: 18 Nov 2022, 17:44 Uenig. Jeg synes dette er fin måte å bygge noe moderne på som samtidig respekterer omgivelsene.
    Enig med deg!
    Godt å se noen farger i et ellers ganske monotont område.
    Veldig enig! Jeg synes dette ser ut som det kan bli et flott prosjekt. Om noe, synes jeg kanskje utbygger kunne vært enda mer spenstig i uttrykket og ambisiøs i omfanget.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 21 Nov 2022, 13:56

    Annevanne wrote: 21 Nov 2022, 11:41 Jeg må repetere meg igjen, dette burde ikke en gang vært lovlig. Slik fortettning er en skam og en uting.

    Vi kan ikke tolerere stygghet som en valid form for arkitektur, spesielt i historisk områder.
    Denne tråden viser jo hvorfor man ikke kan forby visse typer arkitektur. Vi har to som synes disse husene er stygge og tre som synes de er pene, så hvem skal avgjøre hvem sin smak som skal bestemme?
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 21 Nov 2022, 14:35

    Tobias wrote: 21 Nov 2022, 13:56
    Annevanne wrote: 21 Nov 2022, 11:41 Jeg må repetere meg igjen, dette burde ikke en gang vært lovlig. Slik fortettning er en skam og en uting.

    Vi kan ikke tolerere stygghet som en valid form for arkitektur, spesielt i historisk områder.
    Denne tråden viser jo hvorfor man ikke kan forby visse typer arkitektur. Vi har to som synes disse husene er stygge og tre som synes de er pene, så hvem skal avgjøre hvem sin smak som skal bestemme?
    Husene rundt skal avgjøre hvem sin smak som skal bestemme. Vi snakker her om et spesielt sårbart og historisk området som allerede er blitt ødelagt i stor grad av modernistisk arkitektur. Nå er det på tide å endelig respektere området, spesielt siden byggene er i samme skala som de omkringliggende byggene. Hvorfor bygge i samme skala og bygge stygt istedenfor å bygge i samme skala og bygge pent? Det bare gir ikke logisk mening det er et regnestykke som ikke går opp.

    Som sagt, i andre land i historiske "gamlebyer" så bygges ikke slikt tull, men her skal reglene være forskjellig. Hvorfor?
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 21 Nov 2022, 22:29

    Annevanne wrote: 21 Nov 2022, 14:35 Husene rundt skal avgjøre hvem sin smak som skal bestemme. Vi snakker her om et spesielt sårbart og historisk området som allerede er blitt ødelagt i stor grad av modernistisk arkitektur. Nå er det på tide å endelig respektere området, spesielt siden byggene er i samme skala som de omkringliggende byggene. Hvorfor bygge i samme skala og bygge stygt istedenfor å bygge i samme skala og bygge pent? Det bare gir ikke logisk mening det er et regnestykke som ikke går opp.

    Som sagt, i andre land i historiske "gamlebyer" så bygges ikke slikt tull, men her skal reglene være forskjellig. Hvorfor?
    Hus har ikke meninger, mennesker har. Og som vi har sett i denne tråden er det uenigheter om hvorvidt disse husene er pene eller stygge, og hvorvidt de respekterer omgivelsene eller ikke. Å forby visse typer arkitektur (annet enn det som går på klare objektive størrelser som høyde eller areal) er nok derfor umulig.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 22 Nov 2022, 01:36

    Tobias wrote: 21 Nov 2022, 22:29
    Annevanne wrote: 21 Nov 2022, 14:35 Husene rundt skal avgjøre hvem sin smak som skal bestemme. Vi snakker her om et spesielt sårbart og historisk området som allerede er blitt ødelagt i stor grad av modernistisk arkitektur. Nå er det på tide å endelig respektere området, spesielt siden byggene er i samme skala som de omkringliggende byggene. Hvorfor bygge i samme skala og bygge stygt istedenfor å bygge i samme skala og bygge pent? Det bare gir ikke logisk mening det er et regnestykke som ikke går opp.

    Som sagt, i andre land i historiske "gamlebyer" så bygges ikke slikt tull, men her skal reglene være forskjellig. Hvorfor?
    Hus har ikke meninger, mennesker har. Og som vi har sett i denne tråden er det uenigheter om hvorvidt disse husene er pene eller stygge, og hvorvidt de respekterer omgivelsene eller ikke. Å forby visse typer arkitektur (annet enn det som går på klare objektive størrelser som høyde eller areal) er nok derfor umulig.
    Gidder ikke bruke for mye tid på "meninger" som hevder disse boksene respekterer omgivelsene bedre enn tradisjonelle hus i SAMME stil. Det blir faktisk for dumt. Etter mitt ydmyke perspektiv blir det bare useriøst.

    Og btw, selvfølgelig er det ikke mulig. Det er ikke som om folk som liker vakker arkitektur har noe særlig innflytelse blant arkitekter, der er det nesten eksklusivt modernister.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Mikael » 22 Nov 2022, 07:13

    Er vel grenser på hvor interessant det er å diskutere videre om dette er pent eller stygt, er nok bare å respektere at det (heldigvis) finnes flere meninger der ute :)

    Er jo verdt å nevne at PBE i Bergen ikke ønsket fortetting her, mens byarkitekten mente fortetting kunne bidra til å tilføre området nye kvaliteter, på gitte vilkår. Interessant med en kommunal etat som faktisk kan være pådriver for bymessig utvikling, mens man i hovedstaden sitter og kjemper om hvem (pbe eller byantikvaren) som får velge byggehøyde.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 22 Nov 2022, 13:58

    Mikael wrote: 22 Nov 2022, 07:13 Er vel grenser på hvor interessant det er å diskutere videre om dette er pent eller stygt, er nok bare å respektere at det (heldigvis) finnes flere meninger der ute :)

    Er jo verdt å nevne at PBE i Bergen ikke ønsket fortetting her, mens byarkitekten mente fortetting kunne bidra til å tilføre området nye kvaliteter, på gitte vilkår. Interessant med en kommunal etat som faktisk kan være pådriver for bymessig utvikling, mens man i hovedstaden sitter og kjemper om hvem (pbe eller byantikvaren) som får velge byggehøyde.
    Byarkitekten i Bergen fremmer mye dårlig arkitektur. Ingen nye kvaliteter er tilført området, det finnes plenty av områder i Bergen med 90% tradisjonell arkitektur og 10% moderne bokser. Dette er ikke noe unik kontrast og er gjort før.

    Alternativet til denne raseringen var vel en vakker park som beboerne ønsket, så istedenfor en liten grønn lunge ønsket av folket kan vi høre på elitister som elsker modernisme og skape "kontrast" mellom stygg og vakker arkitektur. Flotte greier, jeg synes personlig det blir for dumt, men men. Sånn går nå verden.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 23 Nov 2022, 08:39

    Annevanne wrote: 22 Nov 2022, 01:36 Gidder ikke bruke for mye tid på "meninger" som hevder disse boksene respekterer omgivelsene bedre enn tradisjonelle hus i SAMME stil. Det blir faktisk for dumt. Etter mitt ydmyke perspektiv blir det bare useriøst.

    Og btw, selvfølgelig er det ikke mulig. Det er ikke som om folk som liker vakker arkitektur har noe særlig innflytelse blant arkitekter, der er det nesten eksklusivt modernister.
    Poenget mitt var ikke å starte en estetisk debatt, det er subjektivt og relativt uinteressant, men å forsøke å forklare hvorfor det du vil ha (forbud mot en viss type arkitektur) er ganske vanskelig å få til i praksis.

    Det noen kaller stedstilpasning, kaller andre kollisjon/rasering og det finnes ganske få faste, objektive kriterier lovgiver kan sette annet enn høyde og volum. På et eller annet tidspunkt må noen inn og gjøre en subjektiv vurdering av prosjektene, og da blir det, ja, subjektivt...
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 23 Nov 2022, 11:50

    Tobias wrote: 23 Nov 2022, 08:39
    Annevanne wrote: 22 Nov 2022, 01:36 Gidder ikke bruke for mye tid på "meninger" som hevder disse boksene respekterer omgivelsene bedre enn tradisjonelle hus i SAMME stil. Det blir faktisk for dumt. Etter mitt ydmyke perspektiv blir det bare useriøst.

    Og btw, selvfølgelig er det ikke mulig. Det er ikke som om folk som liker vakker arkitektur har noe særlig innflytelse blant arkitekter, der er det nesten eksklusivt modernister.
    Poenget mitt var ikke å starte en estetisk debatt, det er subjektivt og relativt uinteressant, men å forsøke å forklare hvorfor det du vil ha (forbud mot en viss type arkitektur) er ganske vanskelig å få til i praksis.

    Det noen kaller stedstilpasning, kaller andre kollisjon/rasering og det finnes ganske få faste, objektive kriterier lovgiver kan sette annet enn høyde og volum. På et eller annet tidspunkt må noen inn og gjøre en subjektiv vurdering av prosjektene, og da blir det, ja, subjektivt...
    Jeg vet det ikke kommer til å skje min gode mann. Det er ikke som om min side er representert blant politikere, utbyggere eller arkitekter så jeg har ingen forhåpninger om at de kommer til å danne strengere regelverk på hva som kan bygges innenfor visse områder.

    Strengere regler har ofte negative baksider som også kan hindre visse vakre bygg fra å bli bygget. Nei, hovedsakelig burde folket få større innvirkning for jeg stoler på folkets smak på arkitektur mer enn utbyggerne og 95-99% av arkitektene.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 23 Nov 2022, 14:02

    Tobias wrote: 23 Nov 2022, 08:39
    Annevanne wrote: 22 Nov 2022, 01:36 Gidder ikke bruke for mye tid på "meninger" som hevder disse boksene respekterer omgivelsene bedre enn tradisjonelle hus i SAMME stil. Det blir faktisk for dumt. Etter mitt ydmyke perspektiv blir det bare useriøst.

    Og btw, selvfølgelig er det ikke mulig. Det er ikke som om folk som liker vakker arkitektur har noe særlig innflytelse blant arkitekter, der er det nesten eksklusivt modernister.
    Poenget mitt var ikke å starte en estetisk debatt, det er subjektivt og relativt uinteressant, men å forsøke å forklare hvorfor det du vil ha (forbud mot en viss type arkitektur) er ganske vanskelig å få til i praksis.

    Det noen kaller stedstilpasning, kaller andre kollisjon/rasering og det finnes ganske få faste, objektive kriterier lovgiver kan sette annet enn høyde og volum. På et eller annet tidspunkt må noen inn og gjøre en subjektiv vurdering av prosjektene, og da blir det, ja, subjektivt...
    Btw, jeg glemte å si noe. Hvis du synes mine meninger om estetikk ikke er interessant er det helt greit. Men det jeg synes du ikke skal ignorere er folkets mening, hvis man er i tvil om noe er vakkert eller stygt kan alltid en meningsmåling være et godt verktøy for å komme nærmere et svar. Derfor er økt direktedemokrati i stedsutvikling så viktig, da er det ikke opp til meg eller sjelløse griske utbyggere eller ideologiske arkitekter, da er det opp til folket.

    Og her er jeg er ganske selvsikker på at den type arkitektur jeg synes er vakkert vinner fram nesten alltid. Men hvem vet, kanskje folket ønsker flere grå bokser?
Post Reply 136 posts

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests