Post Reply 136 posts
Bergen | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 13 Mar 2022, 21:52

    Dette er en tråd for byutvikling og prosjekter i Bergen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 19 Mar 2022, 23:00

    Et nytt leilighetsbygg som er foreslått oppført på et ubebygd areal i Skivebakken i Bergen sentrum. Gaten er en del av den bratte skråningen opp mot Fløyen. Det planlagte leilighetsbygg er utformet som to adskilte volumer, hvorav det ene ser ut som en tradisjonell bygård i fire etasjer og det andre ser ut som et mer morderne infill-bygg. Prosjektet er tenkt å inneholde ni nye leiligheter og er tegnet av Mad arkitekter. Det ble avholdt oppstartsmøte tidligere denne måneden.

    Jeg liker virkelig den grønne "bygården", men jeg synes det andre volumet ser ganske merkelig og malplassert ut. Jeg synes det er vanskelig å tro at de begge er en del av det samme prosjektet.

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 21 Mar 2022, 12:07

    Utrolig rart, den grønne bygården ser flott og tradisjonell ut. Men så bestemmer de seg for å bygge et tilbygg som ikke er i samme stil? Men uansett, alt I alt. Jeg tar heller en ny tradisjonell bygning enn ingenting.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 21 Mar 2022, 21:50

    Her er en ny illustrasjon av infill-prosjektet i Kong Oscarsgate 22-24 i det historiske bygningsmiljøet i Vågsbunnen. Det er igjen Mad arkitekter som har tegnet prosjektet. Kommunen innvilget rammetillatelsen i fjor.

    Image

    Illustrasjone ble funnet på nettsiden til SKB eiendom.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 21 Mar 2022, 21:53

    Annevanne wrote: 21 Mar 2022, 12:07 Utrolig rart, den grønne bygården ser flott og tradisjonell ut. Men så bestemmer de seg for å bygge et tilbygg som ikke er i samme stil? Men uansett, alt I alt. Jeg tar heller en ny tradisjonell bygning enn ingenting.
    Ja, jeg er enig. Jeg synes det er veldig merkelig, jeg og. Når det er sagt er det fortsatt veldig tidlig i prosessen, så det er lov å hope at "tilbygget" får en litt annen utforming til slutt.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 22 Mar 2022, 01:22

    Fredrik wrote: 21 Mar 2022, 21:50 Her er en ny illustrasjon av infill-prosjektet i Kong Oscarsgate 22-24 i det historiske bygningsmiljøet i Vågsbunnen. Det er igjen Mad arkitekter som har tegnet prosjektet. Kommunen innvilget rammetillatelsen i fjor.

    Image

    Illustrasjone ble funnet på nettsiden til SKB eiendom.
    Ikke bra nok, her kan man bygge mer tradisjonelt. Denne gaten er en av de eneste gaten I Norge som følelses som en ekte Europeisk middelalder-gate, den kobler sammen korskirken og Domkirken og har nydelige bygg overalt. Her må man bygge stedstilpasset og ikke ta funksjonalistiske snarveier.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 18 Apr 2022, 09:34

    Her er et bilde fra byggingen av Vestland fylke sitt nye fylkeshus i Lars Hilles gate. Bygget ser nå ut til å nærme seg ferdigstillelse. Det er tegnet av Arkitekgruppen Cubus i samarbeid med Lab, Hus arkitekter, Nsw arkitektur, Swco og Iark.

    Jeg synes fasaden fremstår som usedvanlig kjip og ganske depressivt. Og det mørkere, inntrukket partiet fremstår som et svart hull i bygget. Jeg er veldig skuffet over hvordan det har blitt. Så mange arkitekter involvert, også var dette det beste man kunne få til?

    Image

    Bildet er funnet på Facebook-siden til selskapet Boa Flooring.

    En illustrasjon av slik det var tenkt å bli:

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 18 Apr 2022, 14:04

    Fredrik wrote: 18 Apr 2022, 09:34 Her er et bilde fra byggingen av Vestland fylke sitt nye fylkeshus i Lars Hilles gate. Bygget ser nå ut til å nærme seg ferdigstillelse. Det er tegnet av Arkitekgruppen Cubus i samarbeid med Lab, Hus arkitekter, Nsw arkitektur, Swco og Iark.

    Jeg synes fasaden fremstår som usedvanlig kjip og ganske depressivt. Og det mørkere, inntrukket partiet fremstår som et svart hull i bygget. Jeg er veldig skuffet over hvordan det har blitt. Så mange arkitekter involvert, også var dette det beste man kunne få til?

    Image

    Bildet er funnet på Facebook-siden til selskapet Boa Flooring.

    En illustrasjon av slik det var tenkt å bli:

    Image
    Som om flere såkalte "arkitekter" gjør noe bedre.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 18 Apr 2022, 21:58

    Noen illustrasjoner av kontorbygget Krohnen som er planlagt bygget i Damsgårdsveien 14 like ved Solheimsviken. Prosjektet baserer seg på en reguleringsplan som ble vedtatt i fjor. Det vil bli bygget i massivtre.

    Krohnen er tegnet av B+B arkitekter og utbygger er GC Rieber Eiendom.

    Image

    Image

    Prosjektets nettside.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 06 May 2022, 21:30

    Her er en illustrasjon av et nytt boligprosjekt som Bergen og Omegn Boligbyggelag (BOB bbl) planlegger ved Damsgårdsundet. Prosjektet er tenkt som et slags pilotprosjekt på en ny måte "å bo sammen på". Bygget er blant annet tenkt kledd med ombrukstegl. Prosjektet har blitt gitt navnet Delegården og er tegnet av Kaleidoscope.

    Jeg synes arkitekturen ser ganske lovende ut. Jeg tør påstå at det er det til nå flotteste bygget som har kommet i området.

    Image

    Illustrasjonen ble funnet på Facebook-siden til BOB.
Post Reply 136 posts

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest