Bergen | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 16 Mar 2023, 11:32

    Noen bilder av hvordan det nye kontorbygget og søppelterminalen til det interkommunale enovasjonsselskapet BIR har blitt. Bygget ligger på Nygårdstangen, mer eller mindre omringet av trafikkmaskinen. Det er tegnet av Norconsult.

    Jeg synes dette ble skikkelig stygt. Jeg vil også tippe at det kommer til å bli enda verre når trekledningen aldres.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Bildene er lånt fra en artikkel på Bygg.no.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 16 Mar 2023, 12:44

    Enig, området rundt store lungaards vann er et skittent høl, Amalie skram VGS (Amalie skram vender seg i graven) er en av de styggeste byggene noensinne oppført i dette landet, motorveien er massiv og brutal, parkeringshuset er grusomt (men nødvendig) og hele området er en enestående katastrofe. Moderne arkitektur på sitt beste eh?

    Når det gjelder den type kledning så minner det meg om "mathallen" i Bergen, en heselig bygning som har stått i 10 år eller noe slikt og har allerede stilas rundt, som jeg antar er for renovering (Hvis jeg tar feil vil jeg gjerne vite det). Vi bygger nå søppel som må fikses etter 10 år.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Mikael » 16 Mar 2023, 13:10

    Finnes det ett eneste eksempel på bygg i over 2-3 etasjer med trekledning som faktisk ikke ser helt malplassert ut? Det er ikke rart folk blir skeptiske til byggehøyder når vi skal "grønnvaske" alt og kle de i tre, som overhodet ikke egner seg i volumiøse bygg.

    Og jada, bygget er ikke pent helt uavhengig av kledningen, men det har vel heller ikke en funksjon som nødvendigvis er forenelig med vakre fasader, er bare utrolig lei av den nærmest ukritiske tre-trenden.
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Iver » 16 Mar 2023, 13:47

    Faktisk helt komisk stygt :lol: Stakkars Bergen. Det er slik det kan gå når arkitekter forkaster alle "klassiske" uttrykk og prøver desperat å finne på noe annet enn en boks :roll:
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 16 Mar 2023, 16:28

    Mikael wrote: 16 Mar 2023, 13:10 Finnes det ett eneste eksempel på bygg i over 2-3 etasjer med trekledning som faktisk ikke ser helt malplassert ut?
    Jeg regner med at du mener slik "naturlig" treledning som her? For om du også tenker på malt kledning, så har man jo en del bryggehus i Trondheim og en del mer moderne bygg som dette som jeg synes fungerer bar. Men jeg synes generelt at slik umalt tre fungerer sjeldent godt i en urban setting.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Mikael » 16 Mar 2023, 18:07

    Ja, jeg tenker primært på "ubehandlet" tre, og særlig den særnorske høyhus i tre.
  • Ring2
    Posts: 93
    Joined: 02 May 2022, 22:16
    Has thanked: 12 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Ring2 » 17 Mar 2023, 12:57

    Ser virkelig helt avskyelig ut, men et heslig bygg kler en heslig bydel.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 27 Mar 2023, 10:35

    Et nytt bygg som er planlagt bygget i Kong Oscars gate. Prosjektet vil erstatte et lite og slitent næringsbygg på én etasje. Nybygget er tegnet av En til En Arkitekter på vegne av Calmar eiendom.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Artikkel i Bergens Tidende.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 27 Mar 2023, 11:03

    Disse menneskene ønsker bare å ødelegge byene våre, hva annet er det å si. Hvordan kan man foreslå noe så heselig og patetisk midt i Bergens historiske sentrum. Trist. En 3 åring kunne tegnet en vakrere fasade, arkitekter burde faktisk bry seg om jobben sin.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Mikael » 27 Mar 2023, 11:30

    I et område med såpass enhetlig karakter burde det definitivt tilpasses omgivelsene bedre enn dette.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest