Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1
  • KvikHalden
    Posts: 116
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by KvikHalden » 15 Jun 2022, 20:07

    I min kommune var det iallefall en byutviklingssak som var den mest diskuterte enkeltsaken før forrige kommunevalg. Spm om nybygg vs. rehabilitering av en skole. Opplever tvert imot jeg at Byutviklingssaker er blant de sakene folk føler sterkest for i lokalpolitikken.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Fredrik » 13 Oct 2022, 07:31

    Entra sier at de vil bearbeide prosjektet basert på de innspillene som har kommet inn (deriblant en innsigelse fra Riksantikvaren). Det nye planforslaget skal være klart til innsending i løpet av første kvartal i 2023.

    Artikkel på nettstedet Estate Nyheter.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Annevanne » 13 Oct 2022, 12:24

    Bearbeiding = reduser det med 20 meter men behold styggheten. Så roper riksantikvaren HURRA! og vi har et nytt høyhus, bare ikke akkurat like høyt.
  • Ring2
    Posts: 93
    Joined: 02 May 2022, 22:16
    Has thanked: 12 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Ring2 » 13 Oct 2022, 15:43

    Merkelig at vi her i Norge har en nærmest sykelig trang til å angripe høyhus. I stedet for å telle etasjer kunne heller myndighetene stilt krav til kvalitet på form og fasadematerialer, i bytte mot at utbygger får bygge i høyden. Nå ender vi sikkert opp med et tjukt, stygt bygg på tidenes kremtomt, svært ødeleggende for byutviklingen.

    Burde vært bygget mye høyere og slankere, smh😔
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Fredrik » 13 Oct 2022, 17:34

    I dette tilfellet protesterte Riksantikvaren i hvert fall mot fotavtrykket på bygget og, noe som gir meg håp at det endelige forslaget vil bli noe slankere.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Annevanne » 13 Oct 2022, 20:51

    Hvis noen her kunne gitt meg ET, bare ET eksempel på et vakkert høyhus som ikke er oslo rådhus fra 1930-tallet eller det 100 meter høye spiret på nidarosdomen så skal jeg søren meg gå med på at høyhus kan bygges vakkert i Norge også. Problemet er at alle høyhus som er blitt bygget så langt er monotone, grå, stygge glassmonster uten noen sjel eller karakter. Jeg vet ikke hvor mange krav du må stille før du får noe av kvalitet, men det er nok mange. Jeg stoler uansett ikke på arkitekter eller utbyggere i Norge, de bør først bevise at de kan bygge noe som er vakkert på 5-7 etasjer (normal høyde) så kan vi kanskje justere opp målene etterhvert.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Fredrik » 13 Oct 2022, 21:07

    Om du kun avgrenser deg til Norge, så er jeg enig i at det ikke er så mange/noen gode eksempler på det i moderne tid. Men i rettferdighetens navn vil jeg også si at det er generelt bygget få høyhus her også. I New York, Amsterdam og i London så har man derimot noen gode moderne eksempler.
  • Ring2
    Posts: 93
    Joined: 02 May 2022, 22:16
    Has thanked: 12 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Ring2 » 26 Oct 2022, 14:30

    Annevanne wrote: 13 Oct 2022, 20:51 Hvis noen her kunne gitt meg ET, bare ET eksempel på et vakkert høyhus som ikke er oslo rådhus fra 1930-tallet eller det 100 meter høye spiret på nidarosdomen så skal jeg søren meg gå med på at høyhus kan bygges vakkert i Norge også. Problemet er at alle høyhus som er blitt bygget så langt er monotone, grå, stygge glassmonster uten noen sjel eller karakter. Jeg vet ikke hvor mange krav du må stille før du får noe av kvalitet, men det er nok mange. Jeg stoler uansett ikke på arkitekter eller utbyggere i Norge, de bør først bevise at de kan bygge noe som er vakkert på 5-7 etasjer (normal høyde) så kan vi kanskje justere opp målene etterhvert.
    Nei vi har nok ingen høyhus som jeg vil definere som "vakre", men så har vi jo heller ikke bygget særlig mange høyhus her til lands. Det hjelper jo ikke akkurat at streng regulering av høyder legger føringer for geometrien, det er negativt for de visuelle kvalitetene samtidig som det øker kvadratmeterprisen.
    Et spørsmål er om det er hensiktsmessig at et kriterium for et nytt høyhus er at det skal være vakkert? Har du noen eksempler på hva du vil definere som et vakkert høyhus?
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Annevanne » 26 Oct 2022, 14:53

    Ring2 wrote: 26 Oct 2022, 14:30
    Annevanne wrote: 13 Oct 2022, 20:51 Hvis noen her kunne gitt meg ET, bare ET eksempel på et vakkert høyhus som ikke er oslo rådhus fra 1930-tallet eller det 100 meter høye spiret på nidarosdomen så skal jeg søren meg gå med på at høyhus kan bygges vakkert i Norge også. Problemet er at alle høyhus som er blitt bygget så langt er monotone, grå, stygge glassmonster uten noen sjel eller karakter. Jeg vet ikke hvor mange krav du må stille før du får noe av kvalitet, men det er nok mange. Jeg stoler uansett ikke på arkitekter eller utbyggere i Norge, de bør først bevise at de kan bygge noe som er vakkert på 5-7 etasjer (normal høyde) så kan vi kanskje justere opp målene etterhvert.
    Nei vi har nok ingen høyhus som jeg vil definere som "vakre", men så har vi jo heller ikke bygget særlig mange høyhus her til lands. Det hjelper jo ikke akkurat at streng regulering av høyder legger føringer for geometrien, det er negativt for de visuelle kvalitetene samtidig som det øker kvadratmeterprisen.
    Et spørsmål er om det er hensiktsmessig at et kriterium for et nytt høyhus er at det skal være vakkert? Har du noen eksempler på hva du vil definere som et vakkert høyhus?
    Absolutt, det beste eksemplet er kanskje "flatiron bygget" i USA, New York og Empire state builiding (til en viss grad, ikke like vakkert), mange tidlige høyhus var vakre. Men som du sier, og det er noe jeg aldri har benektet: det er nok dyrere å bygge vakkert med holdbare kvalitetsmaterialer istedenfor å bygge stygge glassmonstre som nå eksisterer i nærmest ALLE land i verden. Jeg synes vi har bygget mer enn nok høyhus her til lands.
    Hensikten er å ha vakre byer som ikke gjør oss kronisk deprimert, jeg repeterer meg nå til det uendelige, men Bjørvika (spesielt på en grå regnværsdag) er direkte heselig, det samme gjelder utvikligen som har foregått ved gyldenpris i Bergen. Jeg vet ikke om det er gjort noe forskning på det, men jeg ville ikke vært overrasket om store andeler av befolkningen får humørsvinginger når de ser grå uninspirert arkitetkur. Og videre synes jeg uansett at folket skal ha mer innspill i hva som bygges i dette landet, spesielt når det gjelder massive prosjekter midt i (en gang) vakre og historiske sentrum, hvis FOLKET ønsker seg grå uninspirerte høyhus så får vi gi de det (uavhengig av hva jeg synes), men hvis folket istedenfor ønsker seg vakkerhet så synes jeg de bør få det ønsket innfylt.
    Men bare for å være helt klar, jeg ønsker meg ikke 100% folkelig kontroll, folket må aldri få muligheten, selv gjennom avstemmning, til å rive nidarosdomen, stavkirker eller annen viktig kulturarv. Det jeg tenker er heller at folket må få en mer direkte mulighet til å fremme gode forslag for byutvikling og kritisere dårlige forslag, oftere og spesielt når det gjelder større prosjekter.
    Dette er på ingen måter urealistisk. I Sverige finnes det mange eksempler på vakker byutvikling, der har politikerne begynt å lytte til folkets ønsker når det gjelder estetikk, ihvertfall i større grad enn Norge. Hvis de kan gjøre de så kan vi selvfølgelig også. Problemet er at vakker arkitektur ikke er på agendaen og derfor blir ignorert, ikke at folk ikke har en preferanse tenker nå jeg ihvertfall.
  • Ring2
    Posts: 93
    Joined: 02 May 2022, 22:16
    Has thanked: 12 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Ring2 » 13 Nov 2022, 14:25

    Ja det er kule bygg, men spørsmålet er om det lar seg å bygge noe slikt i Oslo sentrum med dagens tekniske forskrifter. Dette har du kanskje svaret på? Finnes det noen mer moderne høyhus du liker, eller er det bare gamle?
    Forøvrig helt enig i at det er bygget mye heselig og avskyelig i Bergen.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest