Post Reply 61 posts
Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Fredrik » 09 Apr 2022, 10:32

    Det er planer om å utvikle Lilletorget 1 ved Vaterlandsparken i Oslo med et nytt høyhus på ca. 90 meter. Høyhuset er planlagt å inneholde en blanding av kontor- og næringsarealer. Det ble i 2014 utlyst en internasjonal arkitekt- og innovasjonskonkurranse for prosjektet, og ble valt å gå videre med forslaget kalt Oslo Solar laget av Code Arkitektur i samarbeid med Rambøll. Nåværende høyhus baserer seg på noe bearbeidet utforming av det forslaget.

    Prosjektet er en kandidat til å bli et såkalt FutureBuilt-forbildeprosjekt, hvor ambisjonen er å vise hvordan man kan skape en "bærekraftige og attraktive nullutslippsby". Utbygger er Entra.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Fredrik » 09 Apr 2022, 10:34

    Jeg må si at jeg ikke er så veldig imponert over disse planene. Jeg synes bygget er alt for massivt ut og jeg synes fasadematerialet ser veldig billig ut.
  • E_Oslo
    Posts: 77
    Joined: 16 Mar 2022, 00:45
    Has thanked: 30 times
    Been thanked: 15 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by E_Oslo » 09 Apr 2022, 21:18

    Fredrik wrote: 09 Apr 2022, 10:32
    Det er planer om å utvikle Lilletorget 1 ved Vaterlandsparken i Oslo med et nytt høyhus på ca. 90 meter. Høyhuset er planlagt å inneholde en blanding av kontor- og næringsarealer. Det ble i 2014 utlyst en internasjonal arkitekt- og innovasjonskonkurranse for prosjektet, og ble valt å gå videre med forslaget kalt Oslo Solar laget av Code Arkitektur i samarbeid med Rambøll. Nåværende høyhus baserer seg på noe bearbeidet utforming av det forslaget.
    Det er vel en underdrivelse å si at det kun er noe bearbeidet.
    Synes vel verken det opprinnelige forslaget (under) eller det nye er særlig vellykket.

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Fredrik » 09 Apr 2022, 21:25

    Er vel kanskje mer enn bare noe bearbeidet, ja. :lol:
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Fredrik » 10 Jun 2022, 19:20

    Riksantikvaren har nå reist innsigelse mot planene. De reagerer på de foreslåtte høydene og fotavtrykket til bygget.

    Artikkel på nettstedet Estate Nyheter.
  • Jørn
    Posts: 152
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 32 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Jørn » 11 Jun 2022, 16:45

    Jeg tar med "fotavtrykk på bygninger" med på lista over ansvarsområder for Riksantikvaren. ;)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Fredrik » 11 Jun 2022, 16:51

    Ja, jeg synes det er litt merkelig hvordan Riksantikvaren har tilsynelatende tatt på seg oppdraget til å bli en slags ekstra planmyndighet. Jeg er faktisk ikke uenig i at dette bygget har for stort fotavtrykk/er for tykt, men jeg er ganske skeptisk hvordan prosessen fungerer.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Annevanne » 11 Jun 2022, 20:05

    Altså det er ikke slik at jeg liker riksantikvaren, de er for konfortable med elending modernistisk arkitektur så lenge vi ikke river gamle bygg. Men, jeg vil heller at riksantikvaren skal ta beslutninger som stanser slike motbydelig høyhus enn at griske utbyggerere eller politikere skal ha all makten. Det at riksantikvaren (som i motsetning til utbyggerne faktisk noenlunde bryr seg om å verne og ta vare på vakre bymiljøer som sporadisk finnes i dette landet) får komme med inspill om byutvikling er bare bra.
  • KvikHalden
    Posts: 116
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by KvikHalden » 13 Jun 2022, 21:17

    Inspill er det ingen som har noe problem med, men når de skal gå å telle etasjer og gir fullstendig f* i alt annet, det er hva de velger å bruke vetoretten sin til. Innsigelse er veto, ikke inspill. Det er udemokratisk, ingen har valgt disse byråkratene så hvorfor skal de overstyre de folkevalgte?
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Annevanne » 14 Jun 2022, 13:50

    KvikHalden wrote: 13 Jun 2022, 21:17 Inspill er det ingen som har noe problem med, men når de skal gå å telle etasjer og gir fullstendig f* i alt annet, det er hva de velger å bruke vetoretten sin til. Innsigelse er veto, ikke inspill. Det er udemokratisk, ingen har valgt disse byråkratene så hvorfor skal de overstyre de folkevalgte?
    Hvis du ønsker mer demokrati så er jeg helt med. Folket burde få presentert tradisjonelle og modernistiske forslag for byutvikling og stemme på alternativene, vi vet alle hva som hadde vunnet 90% av tiden. Økt makt til politikerne når det gjelder byutvikling og arkitektur virker ikke særlig demokratisk ettersom det er vanligvis ikke noe folk tenker mye på når de stemmer på dem.
Post Reply 61 posts

Who is online

Users browsing this forum: Google Adsense [Bot] and 0 guests