Bærum | Område | Fornebu
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3371
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 334 times

    Re: Bærum | Område | Fornebu

    by Fredrik » 02 May 2023, 12:14

    Det har nå blitt sendt inn et planforslag for førstegangsbehandling av planene for storprosjektet Fornebu Sør. Planene er utarbeidet i et samarbeid mellom Bærum kommune og grunneierne Obos, Selvaag Bolig og KLP eiendom. Forslaget legger opp til å bygge ut en ny bydel med rundt 2 000 nye boliger samt næringsarealer.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Artikkel i Budstikka.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 214
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 21 times
    Been thanked: 16 times

    Re: Bærum | Område | Fornebu

    by Mikael » 02 May 2023, 16:25

    Ser greit ut, men tenker høyde på bebyggelsen fint kunne blitt redusert samtidig som bredden på gater, torg og allmenningen ble tilsvarende redusert for å oppnå tilnærmet samme tetthet. Vi fortsetter i alt for stor grad å overdimensjonere offentlige rom i troen på at nok areal til "liv og røre" er en suksessformel å skape liv og røre.
  • Iver
    Posts: 249
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 28 times

    Re: Bærum | Område | Fornebu

    by Iver » 03 May 2023, 09:36

    Enig, det store problemet på Fornebu er manglende intimitet. Det er alt for stor avstand mellom bygningene. Det kunne fint vært bygd i 2-3 etasjer og oppnådd samme tetthet. Ved Fornebu senter er det for eksempel 55 meter til nærmeste bygg over gata :roll:
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 872
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Bærum | Område | Fornebu

    by Annevanne » 03 May 2023, 10:51

    Jaja, vi får kose oss med døde byrom og heselige bygg mens våre overherrer stapper fingrene i øre og nekter å lytte i 20 år til.
  • Tobias
    Posts: 282
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 46 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Bærum | Område | Fornebu

    by Tobias » 19 May 2023, 12:45

    Fredrik wrote: 27 Feb 2023, 09:52 Det har blitt sendt inn noen illustrasjoner av de foreløpige planene for utviklingen av prosjektet kalt Fornebu Brygge. Prosjektet er planlagt bygget helt nede ved sjøkanten i Rolfsbukta, der hvor sjøflyplassen tidligere lå. Oslo.Works og Haptic er engasjert so arkitekter for prosjektet.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
    En artikkel om planene:

    https://www.aftenposten.no/oslo/i/l3bR0 ... aa-fornebu
  • Jørn
    Posts: 155
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 35 times
    Been thanked: 39 times

    Re: Bærum | Område | Fornebu

    by Jørn » 21 May 2023, 17:52

    Synes prosjektet ser skikkelig spennende ut, pluss at Fornebulandet trenger et trekkplaster for å dra litt folk
  • Ring2
    Posts: 93
    Joined: 02 May 2022, 22:16
    Has thanked: 12 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Bærum | Område | Fornebu

    by Ring2 » 21 May 2023, 21:32

    Jørn wrote: 21 May 2023, 17:52 Synes prosjektet ser skikkelig spennende ut, pluss at Fornebulandet trenger et trekkplaster for å dra litt folk
    Jeg liker godt arkitekturen på den ytterste delen, den er sosial, slik som operaen i Oslo og har myke former. Det tror jeg blir bra, og jeg er helt enig i at Fornebu trenger et trekkplaster.
    Når det gjelder de høye boksete byggene (kontorer?) så synes jeg arkitekturen blir for hard. Det er allerede masse firkantede bokser i nabolaget, burde myket opp dette noe slik at det glir bedre med det sosialarkitektoniske ytterpunktet nevnt tidligere i dette innlegget.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3371
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 334 times

    Re: Bærum | Område | Fornebu

    by Fredrik » 22 May 2023, 09:05

    Det har nå blitt sendt inn et oppdatert planforslag for reguleringen av Telenplanbyen. He rer noen oppdaterte illustrasjoner fra planforslaget. Det har ikke blitt gjort noen store forandringer siden sist, men høyden har blitt redusert på enkelte av byggene og de har fått en litt annen utforming.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3371
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 334 times

    Re: Bærum | Område | Fornebu

    by Fredrik » 01 Jun 2023, 13:01

    Det begynner å nærme seg salgsstart for neste byggetrinn av Obos sin Nansenløkka-utbygging og det har i den forbindelse blitt publisert noen nye illustrasjoner av prosjektet.

    Som nevnt før så synes jeg at buene er et veldig flott element som virkelig løfter dette byggetrinnet. Det er dog synd at buene kun er lagt utenpå (altså at portrommene har flate tak).

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene er tatt fra denne annonsen på Finn.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 872
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Bærum | Område | Fornebu

    by Annevanne » 01 Jun 2023, 22:04

    Fredrik wrote: 01 Jun 2023, 13:01 Det begynner å nærme seg salgsstart for neste byggetrinn av Obos sin Nansenløkka-utbygging og det har i den forbindelse blitt publisert noen nye illustrasjoner av prosjektet.

    Som nevnt før så synes jeg at buene er et veldig flott element som virkelig løfter dette byggetrinnet. Det er dog synd at buene kun er lagt utenpå (altså at portrommene har flate tak).

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene er tatt fra denne annonsen på Finn.
    Wow, dette ser jo faktisk ganske fint ut. Jeg liker også detaljen med at det er markerte buer rundt vinduene/terrasene. Det gir byggene litt dybde som ofte mangler i mange moderne prosjekter, det samme gjelder inngangen som er vist, noen kule estetiske deltaljer ved varierende teglbruk, kult. Dette trodde jeg ikke var mulig fra Obos, kanskje jeg er litt for positiv men er ikke dette en av de bedre illustrasjonene som har blitt lagt ut på dette forumet?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests