Bærum | Område | Fornebu
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bærum | Område | Fornebu

    by Fredrik » 29 Aug 2022, 14:09

    Her er noen nye bilder fra arbeidene med Aker Tech House. Bildene er hentet fra Facebook-siden til firmaet Hent.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Kilde.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bærum | Område | Fornebu

    by Fredrik » 12 Oct 2022, 18:49

    Det har nå blitt sendt inn en forespørsel om å avholde en forhåndskonferanse for neste byggetrinn på felt 9.4. Dette er samme feltet hvor Nasenløkka-prosjektet er under oppføring. Byggetrinnet vil bestå av to nye kvartaler og er tegnet av Mad arkitekter.

    Her er noen foreløpige illustrasjoner av prosjektet:

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bærum | Område | Fornebu

    by Fredrik » 25 Oct 2022, 18:56

    Arkitektkontoret Helen & Hard har vunnet parallelloppdraget for utformingen av et nytt delområde på Fornebu. Delområdet det er snakk om vil ligge rundt den fremtidige Flytårnet t-banestasjon. Prosjektet vil inneholde et sted mellom 700 og 800 nye boliger.

    Parallelloppdraget ble arrangert av Obos.

    Image

    Image

    Image

    Pressemelding.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Bærum | Område | Fornebu

    by Tobias » 25 Oct 2022, 19:48

    Antar disse tegningene er langt unna det ferdige resultatet, men fint om det kan bli litt mer urbant der ute.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bærum | Område | Fornebu

    by Annevanne » 25 Oct 2022, 22:07

    Hele området er rene dystopi allerede, så ideen er vel å gjøre det verre. De får vel bare holde på. Her kunne man med minimalt ekstra innsats fått til noen kvartaler som ihvertfall så noenlunde ryddige ut med nesten samme volum og høyde. Men det er vel for vanskelig i dagens Norge. Jaja.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bærum | Område | Fornebu

    by Fredrik » 26 Oct 2022, 08:02

    Jeg er enig i at Fornebu ikke akkurat er et prakteksempel på byutvikling, men er jeg uenig i at dette vil gjøre det verre (slik det er presentert her). Prosjektet her følger profilen til gatene i langt større grad enn det som er vanlig der ute og bebyggelsen er plassert slik at man skaper skjermede gårdsrom. Jeg synes kvartalene kunne vært enda strammere/mer klassiske, men det er likevel en forbedring fra dagens situasjon i mine øyne.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bærum | Område | Fornebu

    by Annevanne » 26 Oct 2022, 12:59

    Fredrik wrote: 26 Oct 2022, 08:02 Jeg er enig i at Fornebu ikke akkurat er et prakteksempel på byutvikling, men er jeg uenig i at dette vil gjøre det verre (slik det er presentert her). Prosjektet her følger profilen til gatene i langt større grad enn det som er vanlig der ute og bebyggelsen er plassert slik at man skaper skjermede gårdsrom. Jeg synes kvartalene kunne vært enda strammere/mer klassiske, men det er likevel en forbedring fra dagens situasjon i mine øyne.
    Jeg skal være enig med at de har ihvertfall begynt å bruke en annen farge enn grå. Så sånn sett en forbedring
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bærum | Område | Fornebu

    by Fredrik » 26 Oct 2022, 21:57

    Samtidig har det blitt søkt om rammetillatelse for det fjerde kvartalet av Obos sitt Nansenløkka-utbyggingen som bygges på delfelt 9.4. Dette kvartalet vil ligge som det midterste blant tre langs Forneburingen. Det vil inneholde 117 boliger hvorav 8 av dem er rekkehus og 10 av dem er omsorgsboliger. Kvartalet er tegnet av Dyrvik arkitekter.

    Jeg synes bruken av buer gir prosjektet en litt spennende estetikk.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Rammesøknaden kan sees i sin helhet her.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bærum | Område | Fornebu

    by Annevanne » 27 Oct 2022, 01:11

    Fredrik wrote: 26 Oct 2022, 21:57 Samtidig har det blitt søkt om rammetillatelse for det fjerde kvartalet av Obos sitt Nansenløkka-utbyggingen som bygges på delfelt 9.4. Dette kvartalet vil ligge som det midterste blant tre langs Forneburingen. Det vil inneholde 117 boliger hvorav 8 av dem er rekkehus og 10 av dem er omsorgsboliger. Kvartalet er tegnet av Dyrvik arkitekter.

    Jeg synes bruken av buer gir prosjektet en litt spennende estetikk.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Rammesøknaden kan sees i sin helhet her.
    OBOS TILLATER ØRLITE GRANNE ESTETISK VARIASJON? Nei dette er en forbrytelse mot de hellige modernistiske lover.

    Mer seriøst er dette positivt, kunne vært LANGT bedre men vi tar det vi får, men jeg har mine reservasjoner. F.eks: ender terrasene tilslutt opp med glass istedenfor stålrekkverk? Jeg vet ikke, men uansett er dette noe av det mer positive på en stund.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bærum | Område | Fornebu

    by Fredrik » 27 Oct 2022, 08:58

    Annevanne wrote: 27 Oct 2022, 01:11 Mer seriøst er dette positivt, kunne vært LANGT bedre men vi tar det vi får, men jeg har mine reservasjoner. F.eks: ender terrasene tilslutt opp med glass istedenfor stålrekkverk? Jeg vet ikke, men uansett er dette noe av det mer positive på en stund.
    Dette er en rammesøknad så i utgangspunktet representerer det endelige resultatet. Det er mulig å gjøre visse endringer, men da må det generelt gå igjennom en prosess med endringssøknader. Og gjøres det for store endringer, så må man starte forfra igjen med en ny rammesøknad (noe som kan være relativt tidkrevende og derfor koster penger).

    Jeg har derfor tro på at det vil bli den endelige løsningen.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests