Stavanger | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    svg
    Posts: 1
    Joined: 17 Jun 2022, 23:31
    Has thanked: 0
    Been thanked: 0

    Re: Stavanger | Byutvikling og prosjekter

    by svg » 17 Jun 2022, 23:45

    Image

    Image

    Image

    Så disse bildene i en FINN annonse. Det ser ut til å være en mørk port som vanligvis skjuler noen lysere og mindre pene heisdører.

    Ellers ser det ut som om de har bygget så nært grensen som mulig :)

    Image

    https://www.finn.no/realestate/newbuild ... 0196.20712
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Stavanger | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 18 Jun 2022, 09:28

    Hei og velkommen til forumet. :)

    Jeg synes det virker som en veldig merkelig løsning med slik dobbelt-port, men valget er kanskje et resultat av et det er en bil-heis i stedet for et vanlig garasjeanlegg.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Stavanger | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 11 Jul 2022, 10:53

    Et par illustrasjoner av et lite infill-bygg som er foreslått bygget i Nedre Blåsenborg 12. Prosjektet vil erstatte det som i dag er en ubebygd parkeringsplass. Illustrasjonene er hentet fra en presentasjon som ble vist for utvalget for by- og samfunnsutvikling i forrige måned. Så vidt jeg kan er det ikke skrevet hvordan utvalget reagerte til planene.

    Prosjektet er tegnet av Helen & Hard.

    Image

    Image

    Image

    Dokumentene fra møtet kan sees her.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Stavanger | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 11 Jul 2022, 11:38

    Her er noen illustrasjoner som viser de foreløpige planene for utviklingen av Ryfylkegata 13 i Stavanger Øst. Intensjonen er å utvikle eiendommen med et nytt bykvartal med næring.

    Prosjektet er tegnet av Kap arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Stavanger | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 12 Jul 2022, 19:29

    Det har blitt varslet oppstart av reguleringen av Støperigata 34-38 i Stavanger Øst. Intensjonen er å utvikle eiendommen med et nytt boligprosjekt med det som blir beskrevet som stedstilpasset arkitektur. Utbygger er Bate boligbyggelag og Asplan Viak er engasjert til å håndtere reguleringsprosessen.

    Det er enda tidlig i planfasen er det kun lagt med én enkelt illustrasjon samt en volumstudie av hvordan prosjektet er tenkt å bli.

    Image

    Image

    Image

    Kunngjøringsannonsen på nettsiden til Stavanger kommune.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Stavanger | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 12 Jul 2022, 21:37

    Fredrik wrote: 12 Jul 2022, 19:29 Det har blitt varslet oppstart av reguleringen av Støperigata 34-38 i Stavanger Øst. Intensjonen er å utvikle eiendommen med et nytt boligprosjekt med det som blir beskrevet som stedstilpasset arkitektur. Utbygger er Bate boligbyggelag og Asplan Viak er engasjert til å håndtere reguleringsprosessen.

    Det er enda tidlig i planfasen er det kun lagt med én enkelt illustrasjon samt en volumstudie av hvordan prosjektet er tenkt å bli.

    Image

    Image

    Image

    Kunngjøringsannonsen på nettsiden til Stavanger kommune.
    Wow, dette ser koselig og variert ut.
  • Glenni
    Posts: 11
    Joined: 30 Jul 2022, 15:04
    Has thanked: 0
    Been thanked: 0

    Re: Stavanger | Byutvikling og prosjekter

    by Glenni » 31 Jul 2022, 12:58

    Når det gjelder det ene infill bygget som ble stygt, og fikk en kraftig betongvegg på ene siden, pluss mellomrom.

    Det kan ikke ha noe med brannsikkerhet å gjøre? Det er godt mulig at det er ment som en brannvegg, for å hindre videre spredning, det kan muligens forklare mellomrommet mellom bygget og det eldre huset og.
    På tegningen er de helt innenfor hverandre, men det kan hende at kommunen kom med innvendinger.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Stavanger | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 29 Aug 2022, 13:59

    Selskapene Eiendomsspar og Victoria Eiendom har lansert planer for et nytt bolig- og næringsprosjekt på Forus. Prosjektet er presentert i en artikkel i Dagsavisen som er bak en betalingsmur for meg, men ut i fra hva jeg forstår er det planlagt bygget ved krysset som ligger der Forusbeen krysser fylkesvei 44.

    Jeg synes boligdelen av prosjektet ser ganske så bra ut. Jeg er mindre imponert over hvordan prosjektet møter krysset.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Artikkel.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Stavanger | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 29 Aug 2022, 14:30

    Jeg synes det er flere ting som ser bra ut ved første øyenkast, jeg liker det store åpne uteområdet i midten, bruken av tegl er bra, saltak er bra. Men dessverre ser materialbruken når det gjelder takene svært malplassert og billig ut, noen form for takstein hadde gjort prosjektet alene ti ganger vakrere, og den store hvite "sovjetblokken" er jo ikke særlig stas. Men jeg er faktisk litt positiv til dette prosjektet selv om det kanskje er naivt av meg, håper enda det foretas noen drastiske endringer slik at det når sitt fulle potensiale. Men et av de mer spennende prosjektene på forumet.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Stavanger | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 26 Sep 2022, 19:54

    Noen bilder av nybygget for Norsk grafisk museum og Norsk hermetikkmuseum i Gamle Stavanger. Bildene er lånt fra en artikkel på arkitektur-nettstedet Archdaily. Museumsbygget er tegnet av Eder Biesel Arkitekter og ble ferdigstilt i 2021.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    På Archdaily.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests