Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Dette er en tråd for den pågående utbyggingen av Ulven-området i Oslo. Området er en del av Hovinbyen-satsingen. Planen er at området skal inneholde rundt 3000 nye leiligheter når det står ferdig.
Noen illustrasjoner av prosjektet som er planlagt bygget på felt D1, som ligger ut mot Alnabanen. Prosjektet vil inneholde 177 leiligheter og er tenkt med høyder på opp mot 10 etasjer. Det er tegnet av LPO arkitekter og Obos er utbygger.
Det ble sendt inn en søknad om rammetillatelse i juli i fjor og en revidert søknad med reduserte høyder (som vist her) i desember.
Illustrasjonen her er fra første søknad med høyere bygg, men den gir oss et inntrykk av utformingen av prosjektet:
Her er noen foreløpige illustrasjoner av planene for felt D2, som er det feltet som ligger rett nord for rundkjøringen i Ulvenveien. Illustrasjonene er sendt inn til en planlagt forhåndskonferanse for utbyggingen. Prosjektet er tegnet av Lpo arkitekter (i likhet med det meste av Ulvenområdet).
Her ser jeg en mulighet til å bygge ganske fine klassiske bygårder med tanke på at formen allerede er der, det som mangler er estetikken. Hvis området fra før av er et dystopia så kan det kanskje være en begynnelse på byreprasjon?
Her er et par illustrasjoner av Ulven sett fra oven med byggetrinnet på felt D1 tegnet inn. Byggetrinnet blir markedsført under navnet Ulvenkroken. Jeg synes det er litt pussig hvor få illustrasjoner som Obos har laget som viser de utvendige fasadene (altså de som ikke er mot bakgården) på prosjektet.
Jeg må si jeg er spent på dette området. Er svært skeptisk til bygårder i opp til 14 etasjer. Det er også svær mye trafikk/trafikkmaskiner i området.
Jeg er fornøyd med resultatet av Ulvenveien med buss i midten, i stedet for på sidene som vanlig. Gir mer Aveny preg, og mindre motorveipreg. Tror det senker farten på bilene også, og gjør sykkelfeltene mer behagelig å sykle i. (Her er jeg selvsagt partisk, siden jeg var med på å utforme veien )https://www.google.com/maps/@59.9252562 ... authuser=0
Ja, jeg er enig i at det faktisk har blitt litt skikkelig aveny-følelse i Ulvenveien. Det som jeg dog synes er skuffende er hvordan det stopper ved (den alt for smale) kulverten under Alnabanen. Her hadde man en unik mulighet til å skape en helhetlig aveny helt til veien møter Ring 3 ved Sinsenkrysset, men så fikk man i stedet are enda en halvveis-løsning.